Ladda ned Ladda ned
Artiklar - 5 maj 2019

Henrik Sahlin är KRYs första sjuksköterska

För många år sedan bevittnade Henrik Sahlin en bilolycka. Hans första tanke var “Hjälp, vad gör jag nu?”. Efter den upplevelsen bestämde han sig för att om han någonsin skulle vara med om en liknande situation igen skulle han veta precis hur han skulle gå till väga. Idag arbetar han som sjuksköterska på KRY.

Henrik Sahlin är sjuksköterska specialiserad i anestesi och intensivvård. Efter att ha arbetat i 13 år inom den traditionella vården, med allt ifrån anestesi och intensivvårdspatienter till rådgivning och hänvisning per telefon via en underleverantör till 1177, så valde han nyligen att börja arbeta i den digitala vården.

– Jag har alltid haft en förkärlek till att hjälpa människor, jag brinner vår vård och omsorg. Jag har även en magisterexamen i omvårdnad, som är en mindre medicinsk men väldigt användbar utbildning i detta yrke, säger Henrik.

Under en period bodde Henrik och hans fru, som arbetar som barnsjuksköterska, i Norge och arbetade med bemanning. Familjen bodde också under ett halvår i Thailand. Henrik bor nu med sin fru och sina två barn i Stockholm, även om resandet fortfarande ligger honom varmt om hjärtat.

– Jag prioriterar upplevelser och äventyr framför materiella saker. Jag gillar att bryta mina rutiner, lära mig om andra kulturer och träffa intressanta människor, säger Henrik.

Tidigare var Henrik med och drev ett bolag som hyr ut vårdpersonal, såväl sjuksköterskor som läkare, där han också var delägare. Idag är Henrik en av de första sjuksköterskorna som nyss anslutit sig till KRY.

– Jag är väldigt intresserad av omvårdnad, men jag brinner också för det entreprenöriella, varför jag började driva eget, säger Henrik.

Han berättar att han upplever att många sjuksköterskor söker sig vidare till helt andra branscher då de i den traditionella vården blir överarbetade och känner en frustration av att ingenting händer. Henrik har istället försökt hitta vägar att få utlopp av förändringsarbete inom vården.

– Att driva eget var roligt och lärorikt, men det var också mycket och hårt arbete. För en tid sedan hamnade vi i en situation i min familj där jag kände att jag behövde en tryggare form av arbete och gå ner i tid. Då sökte jag mig till KRY, säger Henrik.

Henrik ville hitta en arbetsform som var flexibel, där han kunde kontrollera sin arbetssituation. Tanken var först att han skulle arbeta bara 2 dagar i veckan, med efter att ha träffat olika personer och funktioner på KRY och fått upp ögonen för verksamheten jobbar han nu heltid. I huvudsak arbetar Henrik i tjänsten och träffar patienter, men han är även involverad i en del former av verksamhetsutveckling.

– Det känns spännande att få vara med på den här resan med KRY, och det är inspirerande att se vad man åstadkommer. Det jag tycker att KRY verkligen satsat på är patientupplevelsen. Bemötande är bland det absolut viktigaste i patientmötet, och en stor anledning till varför våra patienter är så väldigt nöjda. Även vid tillfällen då vi måste hänvisa patienter vidare uttrycker de tacksamhet, säger Henrik.

För sin egen del uppskattar Henrik möjligheten att kunna fokusera mer på att behandla patienten tack vare den förifyllda informationen han får om patientens besvär och symptom.

– Jag är insatt i ärendet redan innan jag träffar patienten, vilket ger mig en ökad effektivitet samtidigt som patienten får ett väldigt proffsigt och seriöst bemötande. Utöver det uppskattar jag verkligen att vi faktiskt kan se patienten. Det ger mig möjlighet att bedöma allmäntillståndet och matcha det mot de uppgifter som patienten lämnat, något jag inte kan göra över till exempel text eller telefon, säger Henrik.

Något som Henrik också finner värde i med arbetet på KRY är möjligheten att kunna remittera vidare patienten internt till en läkare inom några minuter.

– Det känns tryggt att kunna ta hand om patienten hela vägen. Även om kanske inte jag kan slutbehandla patienten så kan vi tillsammans ha ansvar för hela patientens vårdresa. Detta jämfört med då jag arbetade med rådgivning per telefon, där jag väldigt mycket oftare fick hänvisa vidare till annan vårdinstans, säger Henrik.