Ladda ned Ladda ned

Kry förvärvar MedHelps dotterbolag för sjukvårdsrådgivning i Stockholm

Press image
Senast uppdaterad: 11 jan 2021

Kry tar nu nästa steg i sin utveckling att stödja en större del av vårdkedjan för svenska patienter. Det görs genom ett förvärv av MedHelps affärsområde Vårdtjänster, som tillhandahåller sjukvårdsrådgivning på uppdrag av Region Stockholm.

– Jag är stolt över att lägga nästa pusselbit på vår resa mot att ta ett större helhetsansvar i vården. Vi kommer att fortsätta utveckla MedHelp för att kunna behandla och möta fler patienter på rätt nivå i kontakten med vården. Den goda tillgängligheten och effektiviteten som redan finns idag för sjukvårdsrådgivning i Stockholm är en naturlig del i det uppdraget. Vi ser fram emot att hjälpa MedHelp att vidareutveckla denna kritiska och samhällsnyttiga tjänst i Region Stockholm, säger Erik Hjelmstedt, Sverigechef för Kry.

Krys vision är att hjälpa patienter att få rätt vård på rätt nivå när de behöver det. Att förbättra tillgängligheten för primärvården och kombinera de bästa metoderna inom digital och fysisk vård driver utvecklingsarbetet. MedHelp AB säkerställer redan idag en effektiv och tillgänglig första vårdkontakt så att patienten snabbt får rätt rådgivning i Region Stockholm. Efter förvärvet kommer 1177s sjukvårdsrådgivning i Region Stockholm att fortsätta drivas och bemannas av samma personal som tidigare och ingen sammankoppling mellan systemen för Kry och 1177 kommer att ske.

– Den tjänst som MedHelps medarbetare har utfört för Stockholmarna under många år står sig exceptionellt bra i jämförelse med regioner som sköter driften själva, både när det gäller betydligt kortare svarstider och lägre kostnad. Vi vill genom detta förvärv fortsätta att ta ansvar och bidra till en modernisering av svensk primärvård, säger Erik Hjelmstedt.

MedHelp driver sedan år 2000 sjukvårdsrådgivningen 1177 på uppdrag av bland annat Region Stockholm. Med cirka 250 sjuksköterskor har företaget under flera år levererat landets kortaste svarstider och högsta svarsfrekvens och MedHelp har bidragit till ökad tillgänglighet för patienterna och sänkta kostnader för vården.

För mer information, vänligen kontakta:

Jonas Beltrame-Linné
Presschef