Kry-logo
Ladda ned
Gravid vecka 24

Gravid vecka 24

Barnmorskans tips

Barnet reagerar på ljud, musik och beröring. Barnet flyttar på sig om du puttar på magen där barnet ligger.

Barnets utveckling

På barnets fingrar och tår börjar naglarna växa. Bukspottkörtelns funktioner utvecklas och börjar producera insulin och hormoner. Barnet väger fortfarande väldigt lite och kommer att femdubbla sin vikt från nu fram till förlossningen.

Graviditetssymptom

Nu mjuknar brosket i fogarna i bäckenet för att underlätta för barnet att kunna komma ut vid förlossningen. Det här gör att du blir mer rörlig i bäckenet. Det kan innebära att det blir svårare att till exempel sitta i samma position under längre stunder.

Under den här perioden får vissa besvär med ischias, som beror på att en nerv har hamnat i kläm i nedre delen av ryggen. Ischias kan ge ett eller flera av de här symptomen:

  • ensidig smärta i rumpan eller ut i hela benet
  • en smärta som beskrivs som skärande eller brännande
  • en känsla av att benet sover eller är avdomnat
  • det blir svårt att gå, stå eller stödja på benet.

Egenvård

Det finns några saker som du kan göra för att minska smärtan om du har ont:

  • Tänk på att byta ställning ofta när du sitter, står eller ligger ner.
  • Undvik att lyfta tungt eller göra vridmoment, eftersom detta belastar bäckenet och kan göra att besvären ökar.
  • Smärtlindra med till exempel värme, lätt massage, ett mjukt foglossningsbälte eller läkemedel som innehåller paracetamol.

Vilken behandling du behöver beror ofta på vad som orsakar smärtan. Det här kan vara svårt att avgöra själv. Kontakta därför din barnmorska på MVC, en läkare på vårdcentralen eller en fysioterapeut om du har besvär, så hjälper de dig att få rätt behandling.

Dags att börja tänka på

I vecka 25 är det dags att välja vilken förlossningsklinik som du vill förlösas på. Prata med din barnmorska om detta. Så långt det är möjligt ser de till att du får plats där när det är dags för dig att föda.

Förhoppningsvis har du hittat en träningsform som passar dig. Det är bra att träna även om du har foglossning eller annan ryggsmärta. Fråga din barnmorska om du är du osäker på vad som är lämplig träning för dig. Dela gärna upp träningspassen till kortare pass vid fler tillfällen.

Granskare:

Elisabeth Rosén

legitimerad läkare, specialisttjänstgöring inom gynekologi och obstetrik

Senast uppdaterad:

Relaterat:

Gravid vecka 25