Tillgänglighetsredogörelse för Kry

Vi vill erbjuda tillgänglig vård av hög kvalitet för alla, oavsett vem de är eller var de bor. Förutom att erbjuda och utöka våra tillgängliga sjukvårdstjänster över hela Europa, arbetar vi också kontinuerligt med att förbättra våra produkter ur ett användar- och tillgänglighetsperspektiv.

För att uppnå dessa mål gör vi bland annat följande:

  • Vi strävar att följa Web Content Accessibility Guidelines 2.1 AA, WCAG 2.1 AA.

  • Vi gör regelbundet användningstester för att förbättra våra tjänster.

  • Vi lyssnar på våra användares synpunkter och åsikter.

Denna tillgänglighetsredogörelse gäller för kry.se, samt Krys appar för Android, iOS och webb på den svenska marknaden.

Vi arbetar för att bli ännu bättre

Kry uppfyller majoriteten av riktlinjerna från WCAG 2.1 AA. Det förekommer vissa brister ur ett tillgänglighetsperspektiv på kry.se samt Krys appar för digitala vårdbesök för Android, iOS och webb. Om du upplever problem rekommenderar vi att du använder vår app via webben, för bästa tillgängliga upplevelse. Nedan följer en beskrivning av innehåll där vi arbetar för att bli bättre:

  • Förbättra kontrasten i vissa texter och interaktiva objekt.

  • Inkludera textalternativ för en del bilder och ikoner som saknar detta.

  • Vissa formulär behöver bli bättre på att ge feedback till användaren när ett eventuellt fel uppstår.

  • På vissa delar av kry.se kan det vara svårt att navigera med endast tangentbord eller liknande utrustning.

  • Att hantera cookies på kry.se kan vara svårt om man använder tangentbord, skärmläsare eller liknande utrustning.

  • I apparna för Android och iOS är det endast möjligt att ta del av innehållet i stående vy.

  • Det är inte möjligt att öka storleken på texten i apparna för Android och iOS.

  • För användare med skärmläsare kan det vara svårt att komma åt kontrollerna under ett videomöte i apparna för Android och iOS.

  • Det finns inga undertexter under ett videomöte vilket kan göra det svårt för användare med nedsatt hörsel.

Kontakta Kry

Vi strävar alltid efter att förbättra tillgängligheten för våra tjänster. Om du upplever problem som ej är beskrivna på denna sida eller anser att vi inte uppfyller tillgänglighetskraven, var vänligen kontakta oss via vår support.

Öppettider supportVår support tar emot samtal helgfria vardagar 09:00–17:00 på telefonnummer: 08-22 77 07.

Kontakta Myndigheten för digital förvaltning

Du kan kontakta Myndigheten för digital förvaltning, DIGG om du inte är nöjd med hur vi uppfyller kraven på tillgänglighet.

Information ur ett tillgänglighetsperspektiv på våra tjänster

Kry uppfyller majoriteten av riktlinjerna från WCAG 2.1 AA. Det förekommer vissa brister ur ett tillgänglighetsperspektiv på kry.se samt Krys appar för digitala vårdbesök för Android, iOS och webb. Innehållet som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt och vi arbetar för att bli ännu bättre inom dessa områden.

Hur vi testar vår tillgänglighet

Vi har gjort en självutvärdering tillsammans med en tillgänglighetsspecialist som granskade flera delar av våra tjänster.
När vi utvecklar våra tjänster och förbättrar våra riktlinjer och designbibliotek testar vi tillgänglighet som en del av processen. Vi utför regelbundet användningstester, vilket vi har stor nytta av för att göra våra tjänster mer tillgängliga.

Den senaste granskningen utfördes: December 2021Senast uppdaterad: December 2021