Kry-logo
Ladda ned

PSYKISK HÄLSA

Psykologin bakom lyckade nyårslöften

Senast uppdaterad:
fre 27 nov. 2020
Nyårslöften – trivialt trams eller ett underskattat försök till att förändra sitt beteende? Vi har frågat vår chefspsykolog om psykologin bakom nyårslöften.

Trygg vård för hela familjen

Boka möte

Oavsett vad du tycker om nyårslöften så kanske det ligger något djupare bakom fenomenet. Ett nytt år är ett konkret avstamp, och vetskapen om att det är fler som avlägger löften samtidigt ger en förstärkande kraft.

Många svenskar väljer att avge ett nyårslöfte – men färre än hälften lyckas hålla dem. Med andra ord: Om du brukar ha svårt att hålla fast vid dina löften, så är du långt ifrån ensam. Men det betyder inte att traditionen är lönlös och att nyårslöften inte är potentiellt både verksamma och kraftfulla.

4 tips för att öka sannolikheten att lyckas med dina nyårslöften

1. Välj rätt målsättning
Den kanske mest avgörande faktorn för att lyckas hålla ditt nyårslöfte är din målsättning. Det blir ofta stor skillnad i resultatet beroende på om man sätter upp mål som handlar om att börja göra något annorlunda eller göra mer av något som du redan gör, istället för att sätta upp mål i termer av att sluta med eller dra ned på något. Det kan alltså vara bättre att sätta upp mål i termerna ”börja tugga tuggummi när du känner dig röksugen”, istället för ”sluta röka”.

2. Reflektera över din motivationen
En annan viktig faktor är den inre motivationen. Beteendeförändringar som har sin grund i yttre påtryckningar från andra har lägre sannolikhet att bli långvariga. Dessutom bör ditt nyårslöfte utgå från dina egna idéer om vad som är viktigt och värdefullt i livet för dig – på lång sikt.

3. Tänk långsiktigt
Försök att inte se så svart eller vitt på hur du lyckas med ditt nyårslöfte. Se det hela snarare som en strävan efter att lyckas på lång sikt, och vet med dig redan från början att resan troligtvis kommer att innebära tillfälliga bakslag. Så var förlåtande mot dig själv – ett tillfälligt bakslag är inte detsamma som ett misslyckande. Kanske kan du till och med lära dig något om dig själv av snedsteget.

4. Sätt upp delmål
En god idé är en deadline för när ditt löfte ska vara infriat, och uppsatta delmål längs vägen kan underlätta. Sätt upp fyra–sex delmål under de kommande 12 månaderna, och ge dig själv en belöning för varje delmål som du uppnår. Det blir som ett kvitto på att du är på rätt väg, och kan vara till hjälp när motivationen avtar. Delmålen sänker dessutom tröskeln vilket gör det lättare att komma igång.

Så kan Kry hjälpa till

Med Kry får hela familjen smidig, god och nära vård. Våra legitimerade läkare, psykologer och sjuksköterskor hjälper dig i appen dygnet runt, och på våra vårdcentraler runt om i landet.
Boka möte
Innehållet har granskats av:

Jesper Enander

Chefspsykolog

Senast uppdaterad:

Fler artiklar

illustration-människa-joggar-gul-sol-i-bakgrunden
Psykisk hälsa – 21 juni 2022 
Varför är motion bra för din psykiska hälsa?
Vi vet att motion förbättrar vår fysiska hälsa, men nu finns allt större belägg för att träning även stärker vår psykiska hälsa. Erik Nordlund, fysioterapeut på Kry, förklarar varför det är så viktigt att röra på sig regelbundet.
illustration-nedstämd-person-en-arm-på-axeln
Psykisk hälsa – 31 maj 2022 
Så hanterar du din oro i kristider
Om du har känt dig extra orolig och ångestfylld den senaste tiden är du inte ensam. Pandemin och kriget i Ukraina har haft en stor påverkan på de flesta av oss.