Kry-logo
Ladda ned

COVID-19

Så hanterar du oro över coronaviruset

Senast uppdaterad:
tis 1 dec. 2020
Just nu är många oroliga över sin egen hälsa, sina närstående och utvecklingen i samhället.

Trygg vård för hela familjen

Boka möte

Att känna oro är inte farligt, men det kan vara väldigt jobbigt och obehagskänslor kan lätt fylla vardagen. Här är psykologens bästa tips för hur du kan hantera din oro över coronaviruset.

Oro är en naturlig reaktion

Det är inte konstigt att känna sig orolig över covid-19 och dess konsekvenser. Särskilt nu när läget är osäkert, många beslut fattas på kort tid och ingen kan säga säkert när coronavirusets spridning är över. Oro är en naturlig reaktion när vi ställs inför situationer vi inte vet hur vi ska hantera – känslan fungerar som en signal till oss att leta efter lösningar. Att vara orolig är inte farligt men kan upplevas obehagligt, särskilt om vi går runt med en ständig stress och oro under en längre tid.

Sex tips för att hantera oro

1. Begränsa informationsflödet För mycket information kan spä på din oro – försök hitta en lagom balans för att dämpa oron. Bestäm dig till exempel för att bara titta på en nyhetssändning per dag och ta del av information från Folkhälsomyndigheten. Undvik sociala medier, där du inte kan vara säker på vad som är sant och inte.

2. Stötta varandra Det kan kännas skönt att prata om sina känslor med vänner och familj. Kan ni inte träffas just nu är ett telefonsamtal eller videosamtal bra alternativ – det viktiga är att ni håller kontakten.

3. Gör något du mår bra av Vad brukar få dig att må bra och ge dig energi i vanliga fall? Kanske tycker du om att måla, lyssna på musik eller baka? Genom att fokusera på något du gillar ett tag får du en välbehövlig paus från oron.

4. Skriv ner dina tankar Att göra något praktiskt kan ge dig en känsla av kontroll, även när det handlar om problem du inte kan lösa. Skriv ner alla jobbiga tankar och känslor du upplever och försök att släppa dem sedan.

5. Följ rekommendationerna Följ myndigheternas beslut och rekommendationer kring till exempel handtvätt och andra skyddsåtgärder. Då kan du känna dig trygg i att du gör allt du kan.

6. Gör symptomkollen Känner du oro över coronaviruset? Oavsett om du tror eller vet att du smittats av covid-19 kan du kolla dina symtom och få rekommendationer om vilket steg du bör ta härnäst. Här kan du testa dina symptom.

Så kan Kry hjälpa till

Undrar du om du behöver söka vård? Vi ger dig vägledning.
Läs mer om coronaviruset
Innehållet har granskats av:

Annette Alaeus

specialist i infektionsmedicin

Senast uppdaterad:

Fler artiklar

illustration-coronavirus-partiklar
Covid-19 – 6 apr. 2022 11:00
Då bör du söka vård för covid-19
Sök vård akut om du har svårt att andas eller om du har haft hög feber i mer än en vecka, blivit bättre men sedan insjuknat igen. Har du fortfarande sjukdomssymptom kvar efter flera veckor som påverkar din vardag bör du söka vård. Har du sjukdomssymptom som liknar vanlig förkylning eller influensa kan du använda symptomkollen i appen. Där svarar du på frågor relaterade till dina symptom och din sjukdomshistoria. Utifrån dina svar får du rekommendation baserad på ditt hälsotillstånd. Vi säger till om du behöver söka digital vård, fysisk vård, eller om det räcker med egenvård. Regler för karensdag, sjukintyg, vab och smittbärarpenning Om du är sjuk behöver du i normala fall ett sjukintyg från dag 8. På Försäkringskassans hemsidafinns aktuell information – där kan du läsa om regler samt vad som gäller för smittbärarpenning, vab och ta reda på vad som gäller just dig, just nu. Kry kan hjälpa dig med vissa läkarintyg och sjukintyg, antingen i vår digitala tjänst eller genom ett fysiskt vårdmöte. Intygen utfärdas efter individuell bedömning.
Covid-19 – 21 feb. 2022 12:00
Myter och sanningar om coronavaccin
Ända sedan coronavirusets utbrott har forskare världen över hävdat att ett vaccin kan vara lösningen på pandemin. Men det har alltid funnits skeptiker. Vad är egentligen sant, och vad är bara en myt, om coronavaccinet?