Kry-logo
Så hanterar du ditt barns separationsångest

Så hanterar du ditt barns separationsångest

Senast uppdaterad:
ons 19 feb. 2020
5 tips för att hantera ditt barns separationsångest

Alla barn känner stundtals oro och rädsla för att bli lämnade eller övergivna av sina föräldrar eller andra omsorgspersoner. Men om hela tillvaron präglas av ängslan och farhågor, som dessutom hindrar barnet från att göra saker som hen egentligen vill göra, kan det vara separationsångest det rör sig om.

Tecken på separationsångest

Dessa är vanliga uttryck för separationsångest hos barn: - Rädsla för att något hemskt ska hända med någon som barnet älskar, till exempel att någon av er föräldrar/omsorgspersoner ska bli sjuk eller råka ut för en olycka när ni inte är tillsammans. - Oro för oförutsägbara händelser som skulle kunna leda till att separationen blir permanent, en kidnappning eller ett dödsfall. - Förskole-/skolvägran. Barnet vill inte gå till förskolan eller till skolan och gör allt för att slippa lämna hemmet. - Insomningssvårigheter. Barnet har svårt att somna om kvällarna, drömmer ofta mardrömmar och är ogärna ensam på natten. - Fysiska symptom, såsom magont och huvudvärk. Ett av de vanligaste symptomen vid separationsångest hos barn är just kroppsligt obehag. - Fastklamrande. Barnet klänger sig fast vid dig när ni ska säga skiljas åt, vilket till en viss grad är helt normalt. Det upphör dock vara sunt när det hindrar barnet från att delta i aktiviteter och leka med sina vänner.

Så kan du vara till hjälp

Det är smärtsamt att se sitt barn må dåligt, och som förälder är det är lätt att känna sig både uppgiven och maktlös. Generellt behöver barn med separationsångest öva på att klara sig själva för att på så vis få möjlighet att stärka tilliten till sin egen förmåga. Sådana övningar bör ske i små steg så att barnet under stabila förhållanden kan utvecklas till en trygg och självständig individ. Med tiden lär sig barnet att hen faktiskt klarar att till exempel sova i sin egen säng utan att föräldrarna försvinner eller att något annat hemskt händer.

Nedan följer tips på hur du kan gå tillväga för att hjälpa ditt barn:

1. Läs på och informera dig om hur ångest, oro och rädsla fungerar och vad som händer i kroppen. Med en god förståelse för vad ångest innebär kan det vara lättare att behålla lugnet och stå stadigt som förälder. 2. Gör upp en plan med övningar som stegvis blir svårare. Utforma gärna planen tillsammans med ditt barn, om det är möjligt. Förklara för barnet att syftet med planen är att hen ska få lära sig att klara av saker själv. 3. Förhandla och backa – men ge inte upp. Det kan hända att ditt barn vägrar eller låser sig när hen väl står inför att anta en planerad utmaning. Var beredd på att förhandla, kompromissa och föreslå alternativ utan att ge upp helt. 4. Ta itu med dina egna rädslor. Ditt barns ångest är inte ett resultat av dåligt föräldraskap. Men det är precis som på flyget – du måste sätta på dig din egen syrgasmask först, innan du kan hjälpa ditt barn. Att ta itu med sådant som skrämmer dig eller gör dig obekväm är att göra både dig och ditt barn en tjänst. 5. Hantera dina egna känslor. Som förälder är det viktigt att du inte skyndar fram för snabbt eftersom det kan ge bakslag. Försök istället att behålla lugnet och vara fortsatt uppmuntrande.

Då bör ni söka hjälp

När oron, rädslan och ångesten hindrar barnet från att göra sådant som hen egentligen vill göra kan det vara läge att söka professionell hjälp.

Med hjälp av kognitiv beteendeterapi (KBT) kan barnet få möjlighet att utmana rädslan stegvis genom att närma sig det hen är rädd för. Barnet lär sig att stanna kvar med sina känslor och på så vis får ångesten ha sitt naturliga förlopp, vilket innebär att den så småningom klingar av. Med nya erfarenheter av att klara av ökar barnets tillit till sin egen förmåga.

Barn- och föräldrastöd hos KRY

Våra barnpsykologer erbjuder stöd och hjälp till barn och unga samt till dig som förälder.

Om ditt barn mår dåligt eller om ni som familj har det svårt och behöver stöd så kan vi på KRY hjälpa till. Hos oss kan ni få den hjälp ni behöver, utan att behöva vänta i månader på en tid. Vi erbjuder psykologisk bedömning, rådgivning och behandling samt kontinuerlig uppföljning och återbesök till samma psykolog, så många gånger som behövs.

BOKA MÖTE MED BARNPSYKOLOG

Senast uppdaterad:

Fler artiklar