Kry-logo
Ladda ned
Förbättra sömnkvaliteten hos barn – 6 enkla råd

Förbättra sömnkvaliteten hos barn – 6 enkla råd

Senast uppdaterad:
tors 19 nov. 2020
Sommaren har många fördelar – men med rutiner som kastas omkull och ljusare kvällar kan det bli svårt för barn att somna om nätterna. Här ger vi dig några enkla råd för hur du kan hjälpa till att återställa barnets sovrutiner efter sommarlovet.

Det kanske inte känns så farligt att barn avviker från deras normala sovrutiner under sommarmånaderna, men det kan leda till minskad kvalitetssömn. Något som i sin tur har en negativ inverkan på barnet – både fysiskt och psykiskt.

Här presenterar vi sex råd som kan hjälpa dig att återgå till de normala sovrutinerna och förbättra sömnkvaliteten hos barn och unga.

Sträva efter regelbundna sovtider

Gör det till en vana att gå till sängs och gå upp vid samma tid varje dag – även på lediga dagar. Sovrutiner är väldigt viktigt för barn och gör det lättare för dem att somna, dessutom gör rutiner att de lättare förstår när det faktiskt är läggdags.

Om sängvätning är ett problem bör du se till att ditt barn inte dricker allt för mycket innan sänggående och gör toalettbesök till en del av sovrutinen.

Regelbunden fysisk aktivitet utomhus varje dag

Det är viktigt för barn att vara ute i friska luften. Det hjälper inte bara deras immunförsvar, det reglerar också deras dygnsrytm som gör att de sover bättre.

Dessutom innebär lek och spring i kombination med frisk luft att barnet blir trött. Oavsett om ditt barn har problem med sömnen eller inte är det lättare att få dem att somna om de redan är trötta. Men försök att hålla barnen lugna ungefär en timme innan sängdags så att de inte är uppe i varv.

Begränsa skärmtiden

Ökad skärmtid påverkar barns sömn i allra högsta grad, det gäller barn i alla åldrar. Många barn utsätts just nu dessutom för mer skärmtid än vanligt.

Det är en god idé att du sätter gränser när det gäller barnens skärmtid. Prova att skapa ett schema för när mobilanvändning är okej och ge barnen andra roliga sätt att lära sig nya saker på. Var en god förebild genom att lägga ned din egen mobil då och då.

Sovrummet är till för sömn

Ett svalt och behagligt sovrum är den bästa utgångspunkten för en god natts sömn. Rummet bör inte innehålla distraktioner som mobiler, datorer eller surfplattor. Ha gärna ett bestämt ställe där ni laddar eller lämnar enheterna över natten. Håll temperaturen i rummet till cirka 17–18 grader. Om det har blivit väldigt varmt under sommaren kan det vara bra att ställa in en fläkt i sovrummet.

Har du lite äldre barn som vaknar på natten bör de inte ligga kvar och vrida och vända på sig i sängen – då är det bättre att de går upp en stund och göra något stillsamt så att de sedan blir sömniga igen. På så sätt associerar barnet sovrummet till sömn, snarare än andra aktiviteter eller sömnproblem.

Uppmuntra barn att rita och prata om sina drömmar

Barns erfarenheter och händelser återkommer ofta i deras drömmar. Om ditt barn känner sig orolig efter livliga drömmar eller mardrömmar är det klokt att prata om drömmarna tillsammans med ditt barn.

Lyssna och fråga barnet hur ett lyckligt slut på drömmen skulle kunna se ut? Vad händer om man helt enkelt gör om slutet på drömmen? Att rita upp drömmarna på papper och skriva om historien kan vara bra för barnet eftersom det hjälper till att ”programmera om hjärnan”.

Lugna och trösta oroliga barn

Om det finns saker som oroar barnet är det även svårare att sova bra. Det viktigaste är att ta itu med problemet som gör barnet oroligt.

Barn känner av om det finns oro i luften, även när du försöker att dölja det. Detta kan störa deras sömn och orsaka problem som separationsångest eller sängvätning hos mindre barn.

Hjälp barnet att hantera sina bekymmer genom att prata om dem samtidigt som du försäkrar hen om att allt är bra. Det viktigaste budskapet att kommunicera till ett barn är ”vi har en plan”.

Om barnet kissar i sängen kan det vara frustrerande men försök att inte visa det. Det är viktigt att bära dessa känslor inom sig, trösta barnet och inte göra för stor sak av det. Annars är det lätt att hamna i en ond cirkel där barnet känner sig stressad och orolig för att kissa i sängen, något som barnet inte kan rå för och som kan göra situationen värre.

Så kan Kry hjälpa till

Om det känns svårt att hantera situationen på egen hand kan du alltid vända dig till en psykolog för att prata om vad du går igenom. Vårt kompetenta team av legitimerade psykologer erbjuder råd och stöd till barn och unga samt till dig som förälder. Ungdomar över 16 år kan själva ta kontakt med Kry. Hos oss kan du få den hjälp du behöver, utan att behöva vänta i månader på en tid.
Boka möte med barnpsykolog
Granskare:

Martin Forster

legitimerad psykolog

Senast uppdaterad:

Fler artiklar