ALLMÄNT OM DIN HÄLSA

Kallbad – bra eller dåligt enligt forskningen?

Senast uppdaterad:
Innehållet har granskats av:
Kvalitetsteamets specialistläkare på Kry
Att frivilligt hoppa ner i iskallt vatten har lockat fler och fler de senaste åren. Många påstår att det är bra för hälsan, men vad säger egentligen forskningen om hälsoeffekterna av kallbad?

Trygg vård för hela familjen

Sök vård

Att göra ett hål i isen och bada i det iskalla vattnet har blivit något av en trend de senaste åren. Men Sveriges första kallbadhus öppnade redan på 1800-talet och fenomenet lär ha funnits långt före det. Så, vad händer egentligen i kroppen när vi kallbadar? Och är det verkligen bra för vår hälsa?

Hur reagerar kroppen på kallbad?

När vi utsätter vår kropp för kyla svarar kroppen genom att aktivera vår så kallade flykt- eller kamprespons. Den triggas av stress, till exempel när vi är i fara – eller när vi badar i iskallt vatten. När flykt- eller kampresponsen kickar in frigörs stresshormonet noradrenalin – ett förstadium till adrenalin. Det bidrar bland annat till en ökad koncentrationsförmåga, vilket gör att vi bättre kan hantera stress.

Ett kallbad kan också utlösa ett mer kraftigt adrenalinpåslag, som kan ge både eufori och smärtlindring, vilket ger en fysiologisk förklaring till varför många personer upplever en ökad livskvalitet och minskad smärta både under och efter ett kallbad.

Vad händer i kroppen under ett kallbad?

När vi badar kallt aktiveras inte bara adrenalinet och flykt- eller kampresponsen, utan också kroppens temperaturhöjande processer. Till en början signalerar kroppen till hjärtat att börja slå snabbare och snabba upp andningen, som ett sätt att värma upp kroppen. Detta motverkar trötthet och gör att många känner sig mer pigga och mer aktiva efter ett kallbad.

Det har också setts att fettförbränningen ökar av kallbad. I kyla ökar och aktiveras det “nyttigare” bruna fettet i kroppen, som har i uppgift att producera värme. För att producera värme behöver det bruna fettet bränna energi och kalorier, vilket gör att överskottsenergin som lagras som det “onyttiga” vita fettet i kroppen, minskar. I vilken utsträckning kallbad kan förbränna fett eller förhindra övervikt och fetma är dock inte säkerställt ännu.

Hälsoeffekterna är många

Norska forskare har analyserat 104 genomförda studier om kallbad, med slutsatsen att det verkar finnas positiva hälsoeffekter både fysiologiskt och psykologiskt – men att det behövs mer forskning inom området.

Personer med hjärt-kärlsjukdomar eller ett högt blodtryck bör alltid rådfråga en läkare innan de kallbadar.

Här är några av de positiva effekterna av kallbad:

  • Adrenalinet stiger, vilket medför en känsla av triumf, både under och efter kallbadet.
  • Adrenalinet kan också ge en smärtlindrande effekt, speciellt för personer med reumatism och fibromyalgi.
  • Ökad mängd brunt fett har setts, vilket eventuellt kan förhindra övervikt och fetma.
  • Kroppen ökar sin känslighet för insulin, vilket eventuellt kan minska riskerna för diabetes typ 2.
  • Antal endorfiner ökar – ett hormon som får oss att må bra. Många säger sig få en ökad livskvalitet av kallbad, med förbättrat humör och starkare självförtroende.
  • Dopaminet ökar – ett hormon som kan minska stress.
  • Kallbad upplevs motverka trötthet, nedstämdhet och utmattning.
  • Blodtrycket sänks.
  • Blodcirkulationen ökar.

Så, kanske är det värt ett försök, trots allt? Men var försiktig, det finns också risker med att bada kallt. Tänk på att aldrig kallbada ensam eller för länge.

Så kan Kry hjälpa till

Med Kry får hela familjen smidig, god och nära vård. Våra legitimerade läkare, psykologer och sjuksköterskor hjälper dig i appen dygnet runt, och på våra vårdcentraler runt om i landet.

Sök vård

Fler artiklar

Så kommer du igång med träningen

Anmäl dig till Krys nyhetsbrev

Våra nyhetsbrev innehåller livsstilsartiklar, hälsosamma råd och aktuell information.