Ladda ner Ladda ner

Stress

Stress är kroppens sätt att reagera på saker i vår omgivning som kräver att vi är på alerten och redo för att ta oss an olika utmaningar som vi ställs inför.

I kroppen finns ett nervsystem som kallas för det autonoma nervsystemet. Det styr kroppsfunktioner som andning, hjärtslag och matsmältning. Det autonoma nervsystemet är uppdelat i två delar, det sympatiska och det parasympatiska nervsystemet. Det sympatiska nervsystemet aktiveras när vi blir stressade och det parasympatiska nervsystemet är mest aktivt när vi vilar. För att vi ska må bra är det viktigt att det finns balans mellan de två systemen.

Alla känner sig stressade någon gång i livet, vissa mer än andra. Det går att lära sig hantera stress och om du känner dig stressad är det viktigt att planera in återhämtning. Stress är ett sätt för kroppen att hantera olika påfrestningar. Det finns både kortvarig och kronisk stress.

Kortvarig stress
Gör att du får mer energi, blir mer skärpt och kan utföra det du är stressad över. Kortvarig stress är inte farligt om du har möjlighet till återhämtning.

Kronisk stress
Du är stressad under en lång tid och har inte möjlighet till återhämtning.

När du blir stressad startar en reaktion i din kropp.

  • Ditt hjärta slår snabbare
  • Du andas snabbare
  • Dina muskler drar ihop sig
  • Ditt blodtryck stiger
  • Du kan få yrsel
  • Du kan bli illamående
  • Du kan få svettningar
  • Du kan få magont

Symptom vid långvarig stress
Långvarig stress har en negativ inverkan på kroppen eftersom kroppens stresshormon, kortisol, kan påverkas. Vid mycket långvarig stress finns risk för utmattning med nedstämdhet, avsaknad av energi och lust. Känslor av mindervärde och misslyckande samt känslan av att inte räcka till är vanliga. Andra vanliga symptom på långvarig stress är:

  • trötthet
  • sömnbesvär
  • får lättare infektioner
  • drar sig undan sociala kontakter
  • blir lättare arg och frustrerad
  • känsla av att inte ha kontroll
  • ångest
  • fastnar i negativa tankar
  • huvudvärk
  • oro
  • koncentrationssvårigheter
  • dåligt minne
  • extra känslig för ljus och ljud.

Om du får en chans till återhämtning, så som vila eller avlastning på jobbet, kan du bryta ditt stressmönster.

Får du inte möjlighet till återhämtning kan långvarig stress leda till sjukdomar som:

  • depression
  • hjärtsjukdomar
  • magkatarr och magsår.

För att förebygga kronisk eller långvarig stress kan du försöka att:

  • sova ordentligt
  • koppla av
  • träna
  • äta nyttigt
  • dra ned på alkoholen
  • sluta röka
  • begränsa din skärmtid
  • planera in egentid
  • öva på att göra en sak i taget.

Du kan också göra en lista över vad som gör dig stressad. Listan kan hjälpa dig att ta kontroll över stressen. Kanske finns det saker på listan du kan stryka eller saker du kan få hjälp med. Den kan också visa varifrån stressen kommer.

Det finns hjälp som gör att du mår bra igen - även om det kan ta tid. Vi rekommenderar att du tar kontakt med vården om du känner dig mycket stressad och upplever ångest, hjärtklappning eller svårigheter med att sova. Annan orsak att söka vård är om du upplever att stressen påverkar hur du fungerar i din vardag.

  • Psykologkontakt, råd och behandling
  • Läkarkontakt och individuell bedömning
  • Recept på läkemedel om läkare bedömer att det behövs
Senast uppdaterad:
20 november 2018
Granskare:
Jesper Enander, Chefspsykolog

Boka möte via appen redan idag