Kry-logo
Säkerhet i solen för barn och vuxna

Säkerhet i solen för barn och vuxna

Senast uppdaterad:
mån 21 juni 2021
Äntligen sommarlov! Njut av de varma dagarna utan att riskera solskador – den här guiden ger vägledning till både små och stora soldyrkare.

Finns det något härligare än en varm och solig dag? Visst kan solen göra många på gott humör – men solens ultravioletta strålar kommer inte bara med fördelar. De kan i värsta fall orsaka solskador som soleksem, värmeslag, skador på ögonen och hudcancer.

Därför bör du skydda dig mot solen

Varje år drabbas 132 000 personer världen över av malignt melanom, den allvarligaste formen av hudcancer, och 2–3 miljoner av icke-melanom hudcancer. Spädbarn och barn är särskilt känsliga för solen, liksom ljushyade personer med blont eller rött hår. Men det är viktigt att ha respekt för solen oavsett ålder och hudtyp.

Om du spenderar lång tid i solen riskerar du även att bli överhettad, något som kan leda till huvudvärk, solfrossa och i allvarliga fall värmeslag. Värmeslag kan vara ett livshotande tillstånd, särskilt för små barn och äldre personer, och kräver akut vård.

Symtomen vid värmeslag är hög feber och frossa, illamående och kräkningar, rödflammig och torr hud, hög puls och yrsel. Värmeslag kan även påverka din syn och göra dig förvirrad. För mycket kontinuerligt, starkt solljus kan även skada dina ögon och orsaka starr eller makuladegeneration.

5 råd för att undvika solskador

  • Begränsa tiden i solen mitt på dagen

Solens UV-strålar är som starkast mellan klockan 11 och 15. Begränsa därför din exponering för solen till 5–15 minuter under dessa timmar.

  • Anpassa tiden i solen efter UV-index

UV-index är ett värde som visar styrkan av den skadliga delen av solens UV-strålning när den är som starkast (oftast mitt på dagen). Ju högre värde, desto större är risken för hudskador och desto kortare tid tar det för en skada att uppstå. På SMHI hittar du UV-indexprognoser för olika delar av Sverige.

  • Använd skuggan på ett klokt sätt

Håll dig gärna i skuggan när solen är som starkast, men tänk på att skugga inte ger ett fullständigt solskydd.

  • Bär skyddande klädsel

Tätt vävda, löst sittande kläder i mörka färger skyddar bäst mot solen. Skydda ögon, öron, ansikte och nacke med hjälp av en hatt med vid skärm samt CE-märkta solglasögon.

  • Komplettera med solskyddsmedel

Välj ett solskyddsmedel med hög solskyddsfaktor (minst SPF 30) som skyddar mot både UVA- och UVB-strålar. Applicera rikligt och upprepa varannan timme eller efter du svettats, simmat, lekt eller tränat utomhus. Glöm inte att kontrollera utgångsdatumet. De flesta solskyddsmedel håller i cirka 1–3 år om de förvaras på rätt sätt – mörkt, torrt och ej över rumstemperatur.

Så skyddar du dina barn

Hos barn är huden mer ömtålig än hos vuxna, och därmed även mer känslig för solen. Forskning visar att solskador tidigt i livet medför en större risk att drabbas av hudcancer under senare år.

Som förälder ska du se till att ditt barn tillbringar mer tid i skuggan än i direkt solljus. Barn under 1 år ska inte utsättas för direkt solljus över huvud taget. Det bästa skyddet är lösa, bekväma kläder som t-shirts, shorts, solklänningar, hatt eller keps samt solglasögon – köp en hatt eller keps som ditt barn gillar så ökar du chanserna för att den får sitta kvar.

Så kan Kry hjälpa till

Du kan vända dig till oss på Kry för att få hjälp vid solskador. En sjuksköterska eller läkare gör en individuell bedömning baserat på dina symptom och det som framkommer under vårdmötet. Du kan därefter bli ordinerad behandling alternativt hänvisad eller remitterad till vidare vård. Tänk på att om det är ditt barn som har besvär så behöver barnet närvara under vårdmötet.
Granskare:

Vasiliki Vanky

specialist i allmänmedicin

Senast uppdaterad:

Fler artiklar