Ladda ned Ladda ned

PMS/PMDS

PMS (premenstruellt syndrom) kallas de symptom som många kvinnor känner av en till två veckor innan mens. PMS ger både fysiska och psykiska symptom. Väldigt uttalade besvär benämns PMDS (premenstruellt dysforiskt syndrom). På KRY kan du få hjälp med din PMS/PMDS både via läkare och med KBT hos psykolog.

Ungefär 75 % av alla kvinnor i fertil ålder känner av något symptom en till två veckor innan mens.

PMS/PMDS uppträder endast efter ägglossning och fram till menstruation, under den del av menstruationscykeln då gulkroppshormonet är högt. Det är fastlagt att gulkroppshormonet är relaterat till besvären, men den exakta mekanismen är inte helt kartlagd.

Symptomen kan vara av både fysisk och psykisk karaktär. Det typiska är att de försvinner när mensen kommer. PMDS är en mer uttalad variant av PMS och drabbar 3-8 % av alla kvinnor. Diagnosen PMS och PMDS ges vid återkommande fysiska och psykiska besvär. Minst ett av symptomen skall vara ett så kallat huvudsymptom (se nedan). Besvären ska dessutom påverka livskvaliteten negativt.

Depression och ångest kan också förvärras veckorna innan mens, och underliggande psykiatrisk sjukdom måste därför uteslutas.

Huvudsymptom är:

  • irritabilitet
  • nedstämdhet
  • oro/spändhet
  • humörsvängningar.

Andra symptom som återkommer i menstruationscykeln kan vara fysiska och/eller psykiska.

  • Akneutslag
  • Huvudvärk
  • Kramper i magen
  • Ledvärk
  • Problem med magen
  • Svullna fötter
  • Svullna händer
  • Svullen mage
  • Viktökning
  • Värk i muskler
  • Ökad matlust
  • Ömma bröst
  • Sömnproblem
  • Minskad lust att träffa andra människor
  • Känsla av kontrollförlust

PMS drabbar kvinnor i fertil ålder och försvinner när du når klimakteriet.

PMS är vanligare hos kvinnor som:

  • är i 30-årsåldern
  • har fött barn
  • har depression
  • har familjemedlemmar med depression
  • har haft depression efter förlossning
  • har bipolär sjukdom.

Så mår du bättre

Även om du inte kan bli av med dina symptom helt finns det saker du kan göra för att må bättre.

Du kan prova att:

  • använda smärtlindrande läkemedel, till exempel Ibuprofen
  • äta kalcium som finns i mjölkprodukter och grönsaker
  • sova ordentligt
  • träna 30 minuter varje dag
  • undvika alkohol, kaffe och tobak
  • äta frukt och grönt
  • dra ner på salt, rött kött och socker
  • se över din totala stressbild och försöka minska den
  • få hjälp vid depression.

Sök läkare för att se om läkemedelsbehandling är lämplig för just dig. Läkemedel som kan hjälpa vid svår PMS är antidepressiva läkemedel och ibland vätskedrivande läkemedel eller hormonella preventivmedel. KBT behandling kan också fungera bra som alternativ till medicinsk behandling.

Mår du dåligt i samband med mens kan du samtala med en läkare som utreder dina besvär.

Våra läkare kan ge dig rådgivning, remiss och receptförskrivning efter individuell bedömning. Du kan även träffa en psykolog och få KBT-behandling.

Senast uppdaterad:
9 december 2018
Granskare:
Joakim Röstlund, Medicinskt ansvarig läkare

Ladda ned appen redan idag