Ladda ned Ladda ned

Sluta röka

Har du bestämt dig för att sluta röka kan du det. Det viktigaste just när det gäller rökstopp är att det är du som har bestämt dig — och att det är du som vill sluta. På KRY kan du få hjälp med att sluta röka.

Har du bestämt dig för att sluta röka? Grattis! Vilket bra beslut! Din kropp kommer att börja reparera skadorna efter din rökning ganska snart efter din sista cigarett. Du kommer också att orka mer, ha tid över för annat och spara pengar.

Din kropp mår bättre redan efter tjugo minuter

Efter tjugo minuter är ditt blodtryck och puls nere på normal nivå.
Efter åtta timmar har kolmonoxidhalten minskat och närmar sig normal nivå.
Efter åtta timmar är du är piggare.
Efter tjugofyra timmar minskar risken för hjärtinfarkt.

Trots att du verkligen bestämt dig för att sluta röka kommer du antagligen att möta några hinder som nikotinabstinens och vanans makt.

När du slutar röka kan du:

  • ha svårt att koncentrera dig
  • känna dig nedstämd
  • känna dig orolig
  • känna dig rastlös
  • lätt bli irriterad.

Det är bra att sätta ett datum när du ska sluta röka, då hinner du förbereda dig. Du kan börja med att tänka efter när och varför du röker. Du kan också fundera över de cigaretter du röker och hur viktiga de är för dig. Kan du avstå några?

En belöning till dig själv när du varit rökfri en viss tid kan göra att du får motivation att sluta, men också att förbli rökfri.

I början kan nikotinabstinensen vara svår, men den avtar efter några dagar. Är du sugen på att ta en cigarett ska du veta att begäret ofta går över inom några minuter. Det finns också hjälp vid nikotinabstinens. På apotek och i vissa mataffärer hittar du flera receptfria läkemedel som gör det lättare att avstå från cigaretter. Receptfria läkemedel som hjälper dig att sluta röka är till exempel tuggummin och plåster som innehåller nikotin.

När det gäller vanans makt kan du försöka undvika vissa platser där du gärna tar en cigarett eller hitta en annan vana att ersätta rökningen med.

Det kan också vara bra att äta några extra mellanmål när du slutar röka eftersom blodsockernivån sjunker.

Stå emot röksuget även när det känns svårt. Det blir lättare med tiden. Och tänk på att du nu också kommer att få:

  • bättre andedräkt
  • bättre hälsa
  • bättre kondition
  • finare hy
  • vitare tänder.

Du slipper också ha ett beroende. I och med att du slutar röka utsätter du inte heller andra för passiv rökning. Din familj och dina vänner kommer att glädjas med dig!

Psykologisk behandling som kognitiv beteendeterapi, KBT, kan hjälpa dig att sluta röka.

Det finns också läkemedel som minskar röksuget som inte innehåller nikotin. Dessa ges på recept efter bedömning av läkare.

  • om du vill ha professionell stöttning
  • om du har försökt sluta flera gånger utan att det går
  • om du har stora problem med abstinens.
  • Rådgivning
  • Individuell bedömning och recept vid behov
  • Psykologisk behandling
Senast uppdaterad:
21 mars 2019
Granskare:
Hanna Rohani, Legitimerad psykolog
Joakim Röstlund, Medicinskt ansvarig läkare
Kristina Bergstrand, leg. läkare, specialist i allmänmedicin