Kry-logo
Gravid vecka 6

Gravid vecka 6

Barnmorskans tips

Ät mat som innehåller mycket järn. Järn finns bland annat i fullkornsprodukter, gröna grönsaker, nötter och jordgubbar.

Barnets utveckling

Embryot har i denna fas en liten svans. Svansen kommer att försvinna längre fram. Hjärtat har börjat slå. Kärlsystemet har påbörjat sin utveckling, men än så länge är kärlen bara som tunna trådar.

Graviditetssymptom

Du kan börja känna av trötthet, illamående och att brösten känns spända.

Att behöva kissa ofta kan vara ett tidigt tecken på graviditet. Detta beror både på hormonet progesteron och att livmodern växer och ökar trycket på urinblåsan. Ibland kan det också vara svårt att tömma blåsan helt. Det beror på att urinblåsan blir slappare.

Egenvård

Tänk på att ta hand om dig under den här perioden. Är du trött kan du försöka ta det lugnt och sova lite extra. Det är bra både för dig och ditt blivande barn att du rör på dig. Försök därför att lägga in någon slags träning som passar dig – även promenader räknas.

Dags att börja tänka på

Tänk på att äta mat som är bra för dig och barnet, och att utesluta sådan mat som bör undvikas. De flesta gravida brukar få lägre järnvärde och du kan behöva ta järntillskott under graviditeten. Senare i graviditeten kommer din barnmorska att hjälpa dig att hålla koll på till exempel järnvärdet.

Du hittar mer information om mat under graviditeten på Livsmedelsverkets webbplats.

Granskare:

Elisabeth Rosén

legitimerad läkare, specialisttjänstgöring inom gynekologi och obstetrik

Senast uppdaterad:

Relaterat:

Gravid vecka 7