Ladda ned Ladda ned
Kry vårdcentral i Gallerian Stockholm

Hitta din närmsta vårdcentral

Vi finns på flera platser runt om i landet. Du är välkommen till alla våra vårdcentraler – oavsett vilken av dem du väljer att lista dig på.

Om att lista sig på en vårdcentral

I Sverige har vi något som heter patientlag vilket innebär att du bland annat ska få information om möjligheten att välja den vård du behöver. Informationen ska vara anpassad efter dig och lätt för dig att förstå. Vi har också en vårdgaranti i Sverige. Enligt den nationella vårdgarantin har du rätt att få kontakt med en vårdcentral samma dag du söker vård. Kontakten kan ske till exempel genom ett telefonsamtal, ett besök eller ett videosamtal.

Du kan välja att tillhöra en särskild vårdcentral, det kallas för vårdval eller att lista sig. Du har alltid rätt att söka vård på vilken vårdcentral du vill i hela Sverige, oavsett var du är listad. Du bör dock i första hand vända dig till den vårdcentral du är listad på. Du behöver inte vara listad någonstans om du inte vill.

Det kostar ingenting att lista sig och du kan byta vårdcentral när du vill. Du kan däremot inte vara listad på flera vårdcentraler samtidigt. Du avlistas därför från din nuvarande vårdcentral när du väljer att lista dig hos oss. Om du står i kö för att bli listad på annan vårdcentral tas den köplatsen bort.

Du kan alltid lista dig på vilken vårdcentral du vill, i den region där du är folkbokförd. I vissa fall kan du även lista dig på en vårdcentral i en annan region.

Vi har för närvarande vårdcentraler i Stockholm, Skåne och Sörmland. På vår vårdcentral i Sörmland kan du lista dig oavsett var du är folkbokförd. För att kunna lista dig på våra vårdcentraler i Stockholm eller Skåne behöver du vara folkbokförd i dessa regioner.

  • Om du listar dig hos oss är hjälpen alltid nära. Du får du prata med en sjuksköterska, läkare eller psykolog i appen inom en timme, men oftast är det bara några minuters väntetid.

  • Du är välkommen till alla våra vårdcentraler och får en tid inom 24 timmar, om du behöver det.

  • Flera av våra vårdcentraler har öppet kvällar och helger. Dessutom kan vi hjälpa dig dygnet runt i vår app.

  • Du kan få rådgivning över telefon från våra sjuksköterskor mellan 08.00–17.00. De kan även boka en tid åt dig på någon av våra vårdcentraler vid behov.

  • Hos oss får du och hela din familj tillgång till samma husläkare om ni vill det.

  • Vi kan hjälpa dig med remisser, recept och hemleverans av läkemedel. I vår app kan du se när din läkare är tillgänglig, se din historik från tidigare besök, förnya dina recept och boka återbesök för uppföljning.

Du kan lista dig hos oss i vår app, på kry.se, via 1177.se eller genom att fylla i en blankett på våra vårdcentraler. I vår app får du får först information om vad det innebär att lista sig hos en vårdcentral. Därefter kan du välja att lista dig hos oss och får bekräfta ditt val med BankID. Därefter får du information om ditt vårdval i appen och via mejl om du tackat ja till att motta mejl från oss. Du får givetvis uppföljande information om ditt vårdval i appen.

Du kan inte vara listad på flera vårdcentraler samtidigt. Du avlistas därför från din nuvarande vårdcentral när du väljer att lista dig hos oss.

Ja. Du kan närsomhelst välja att lista dig på en annan vårdcentral. Du kan lista om dig hur många gånger du vill och det är alltid gratis. Ibland är vårdcentralerna fulla och då kan de inte lista fler patienter. Det innebär att du kan bli placerad i kö om du vill byta tillbaka till din gamla vårdcentral – men en vårdcentral kan aldrig neka dig vård.

Om att få vård hos Kry

Vi fungerar precis som andra vårdcentraler, men med skillnaden att du även kan få hjälp via vår app – dygnet runt. Genom att kombinera digital och fysisk vård kan vi hjälpa fler patienter, med fler symptom och ta ett helhetsansvar för patientens vård.

Ja. Du kan självklart få hjälp i vår app eller på någon av våra vårdcentraler – även om du inte är listad hos oss.

Nej. Om du inte vill, eller kan, använda våra digitala tjänster kan du alltid boka tid på våra vårdcentraler via telefon. Här hittar du telefonnummer till våra vårdcentraler.

Ja. Om du listar dig hos oss kommer dina journaler från tidigare vårdgivare att finnas tillgängliga för vår vårdpersonal. Din information är givetvis konfidentiell och används endast för att du ska kunna få en så bra vård som möjligt.

Det är viktigt att du får rätt behandling. Vi rekommenderar att du träffar en läkare i vår app eller på en av våra vårdcentraler när du behöver förnya ett recept, så att vi kan ta ett helhetsansvar för din vård. Men du kan självklart förnya ett recept hos oss även utan att lista dig.

Våra sjuksköterskor, läkare och psykologer kan behandla många symtom direkt i appen. De kan även remittera dig till vidare vård eller provtagning, skriva ut recept samt ordna en tid på någon av våra vårdcentraler om du behöver det. På våra vårdcentraler kan vi hjälpa dig med allt från fysiska undersökningar till provtagning och vaccinationer – precis som en traditionell vårdcentral med andra ord.

Ja. Du som vårdnadshavare kan söka vård för ditt barn hos oss – antingen direkt i appen eller på någon av våra vårdcentraler. Både du och ditt barn måste vara med på mötet.

När du söker vård hos oss – oavsett om det sker digitalt via appen eller fysiskt på någon av våra vårdcentraler – kan du alltid välja att få hjälp av samma läkare, sjuksköterska eller psykolog som du har träffat tidigare. Vill du hellre träffa någon annan får du förstås det.

Självklart. Våra läkare, sjuksköterskor och psykologer har alla svensk legitimation och har minst sex månaders erfarenhet inom primärvården. Många är specialister, som till exempel barnläkare, hudläkare eller allmänläkare, och kan därmed behandla de flesta sorters besvär.