Kry-logo
Ladda ned

Senaste nyheterna

Samhall börjar tvätta kläder från Krys vårdcentraler
Företagsnyheter – 30 maj 2022 
Samhall börjar tvätta kläder från Krys vårdcentraler
Samhall börjar att tvätta, torka, laga och leverera kläder till Krys vårdcentraler. I dagsläget omfattas drygt 600 medarbetare hos Kry och 19 fysiska vårdcentraler.
Företagsnyheter – 8 apr. 2022 
Kry fortsätter satsa på psykisk hälsa
Under förra året förvärvade Kry bolaget PBM, som är experter inom beteendepsykologi. Nu tas nästa steg för att stärka arbetet med psykisk hälsa, både inom barn- och ungdomspsykiatrin och kring företagshälsovård när Adavio blir en del av Kry-familjen.
Företagsnyheter – 4 apr. 2022 
Krys satsning på lokala vårdcentraler fortsätter
Krys satsning på fysisk vård fortsätter då 11 nya Kry-vårdcentraler utökar den fysiska närvaron och totalt kommer Kry driva 28 lokala vårdcentraler och vårdenheter. Dessutom etablerar sig Kry fysiskt i två nya regioner, region Kalmar och region Blekinge.
Företagsnyheter – 4 apr. 2022 
Nu blir Cityläkarna och Hälsohuset en del av Kry
Cityläkarnas vårdcentraler i Kalmar, Nybro och Oskarshamn blir tillsammans med Hälsohusets vårdcentraler i Karlskrona från och med idag en del av vårdgivaren Kry.
Företagsnyheter – 25 mars 2022 
Kry har stuckit 20 000 skolelev-armar i Stockholm
På 167 skolor i Region Stockholm har Kry tagit hand om vaccinering mot covid bland elever. Uppdraget tilldelades av Länsstyrelsen och startade i oktober förra året.
Pressbild
Företagsnyheter – 17 nov. 2021 
Nu har Kry Vårdcentral Haga slagit upp portarna
Hälsingegatan 49 i Stockholm, där har nu Kry öppnat ännu en vårdcentral för att erbjuda stockholmare god och nära vård, digitalt när det går och fysiskt när det behövs. Det är den åttonde vårdcentralen i Region Stockholm och har även en barnavårdscentral.
Företagsnyheter – 16 aug. 2021 
Kry och PBM går samman i gemensam storsatsning på psykologi
Vårdgivaren Kry går samman med PBM som är experter inom beteendepsykologi. Med hjälp av forskning och innovation är förhoppningen att samgåendet ska leda till utvecklade arbetssätt i vård och behandling av mental ohälsa.
Vattkoppor
Företagsnyheter – 7 juli 2021 
Kry förvärvar Hudläkartjänst
För att kunna ta ett helhetsansvar för patienten förvärvar Kry nu Hudläkartjänst, som bedriver specialistvård inom dermatologi genom vårdvalsavtal med Region Stockholm.
Press image
Företagsnyheter – 14 juni 2021 
Magnus Nilsson ny styrelseordförande
I samband med Krys bolagsstämma i maj valdes Magnus Nilsson till Krys nya styrelseordförande.
kry barn på vårdcentral
Företagsnyheter – 28 maj 2021 
Kry öppnar Malmös största vårdcentral
På tisdag den 1 juni slår Krys nya vårdcentral upp portarna vid Triangeln. Vårdcentralen kommer bli centrala Malmös största och ha både barnavårdscentral (BVC) och fysioterapeuter.
Press image
Företagsnyheter – 26 apr. 2021 
Kry secures over US$300m investment to accelerate European expansion plans
Digital healthcare company Kry, operating as Livi in the UK and France, today announced a funding round of over US$300m (€262m) to fuel its European expansion plans.
Företagsnyheter – 22 apr. 2021 
Kry öppnar sin åttonde vårdcentral i Region Stockholm
Kry har idag vårdcentraler i Sundbyberg, Vallentuna, Sickla och Älta samt i Hornstull, i Gallerian och på Sibyllegatan i centrala Stockholm. I höst öppnas den åttonde vårdcentralen, som blir den första i Hagastaden, på gränsen mellan Solna och Stockholm.
Företagsnyheter – 30 mars 2021 
Kry öppnar en ny vårdcentral i Malmö
Den nya vårdcentralen om runt 1200 kvm kommer att ligga mittemot Triangeln i centrala Malmö och kommer öppna i juni 2021.
Företagsnyheter – 26 jan. 2021 
Europe’s leading digital healthcare provider moves to make remote working a permanent option to help staff diversity, recruitment and retention
Kry/Livi, Europe's leading provider of digital healthcare, today announced the introduction of fully remote working for its 600+ employees. The company operates in Sweden, Norway, Germany, France and the United Kingdom and is embracing the power of technology to enable flexible and distributed working for all its staff. As a digital-first company, Kry/Livi is offering its employees the benefits of remote working, so they can work flexibly to fit the needs of their life and work with ease from wherever they choose. Anna Fredrixon, head of HR at Kry/Livi, said: “We have great people at Kry/Livi and we are committed to making our company a great place to work so we can attract and retain the best, most diverse talent and deliver brilliant healthcare for patients. During the peak of the pandemic, the Kry/Livi team were able to quadruple the patient care we provided while working remotely. We believe it isn’t where you work that matters, but the impact you make. Our staff’s excellent performance during the pandemic demonstrated that digital-first working delivers great results.” Kry/Livi will continue to offer its staff great places and exciting spaces to work in. The company is investing in the tools and technology to empower employees to work from home, at the office, or a mix of both. The needs of patients are always a priority at Kry/Livi, especially with respect to the handling of confidential and sensitive personal patient data. This means that some roles will remain in our country offices.
Kry vårdcentral i Gallerian Stockholm
Företagsnyheter – 2 sep. 2020 
Kry öppnar nya vårdcentraler i Stockholm
Den 1 september slog Kry upp dörrarna till sina två första vårdcentraler i Stockholm. Det är ett steg i en bredare ambition att erbjuda stockholmare god och nära vård och kombinera det bästa från digital och fysisk vård.
Företagsnyheter – 7 juli 2020 
Kry inleder samarbete med Region Stockholm för utökad antikroppstestning
Samarbetet innebär att regionen får utökad kapacitet att serologitesta fler patienter kostnadsfritt i centrala Stockholm och i Järvaområdet.
Företagsnyheter – 17 juni 2020 
Kry acquires one of Sweden’s largest healthcare centres – and accelerates its physical footprint
Digital healthcare company Kry (known as Livi in English-speaking markets) has merged with healthcare company Helsa, which operates fourteen health centres across five regions in Sweden. By taking over the physical centres, Kry - Europe’s largest digital healthcare provider - takes a major leap towards its ambition to provide great healthcare for everyone. “With Kry’s merger with Helsa, our patients can continue to seek care from Kry digitally, whilst also receiving face-to-face care at more physical care centers in Sweden than we’ve previously been able to offer. This enables us to treat more symptoms whilst continuing to provide high-quality care that puts patients’ choice first,” commented Erik Hjelmstedt, Swedish General Manager at Kry. Helsa is one of Sweden's largest healthcare companies and has fourteen health centres located in Halland, Kronoberg, Skåne, Stockholm and Östergötland. Helsa has about 500 employees and is owned by Isac Brandberg AB. Kry was founded in Sweden in 2015, where it currently delivers digital healthcare services and operates three physical clinics in two regions - Skåne and Sörmland. The company also operates in Germany, UK, France and Norway and has recently expanded its Livi Connect product to Italy, Spain and Poland, as well as the US and Canada. “Our ambition with Helsa has been to create a more modern patient experience by combining the benefits of digitalisation with physical health centres. By joining forces with Kry, we can boost the patient experience journey and reach this goal faster,” commented Erik Brandberg, co-owner of Isac Brandberg AB. “Our partnership with Kry will enable us to create an integrated digital and physical care offer, with patients at the centre. I look forward to working with Kry to deliver tomorrow’s primary care, the care of the future,” commented Conny Mathiesen, CEO of Helsa. From mid-August, Kry will formally take over the operation of Helsa's health centres in five regions, including all staff. Kry will take time to establish a new way of working to ensure maximum benefits are realised with the new increased digi-physical offer. Kry opened its first physical health clinic in 2018 and currently has three clinics in two regions where digital and physical primary healthcare is fully integrated. It will also open three new clinics in Stockholm later this year, bringing the total number of physical clinics to 20 by the autumn of 2020. For more information, please contact: Amanda Billner, PR Manager, Kry: amanda.billner@kry.se, 073-525 04 10 Abigail Woolston, abigail.woolston@portland-communications.com, +447557103211 About Kry: Kry is a digital health provider, allowing users to consult with a qualified health professional in minutes, via their smartphone or tablet. Since launching in early 2015, Kry has established itself as Europe’s leading digital healthcare provider with over 2 million completed patient consultations. Backed by some of Europe’s most renowned tech investors including Index Ventures, Accel, and Creandum, Kry is leading the field of digital health to reimagine the future of healthcare. Headquartered in Stockholm, Kry is committed to improving the world’s health through innovation, one patient at a time. Kry operates in Sweden, Norway and Germany. In the UK and France, Kry trades as LIVI. About Helsa: Helsa is one of Sweden's largest privately owned healthcare companies with 14 health centers and 500 employees. At Helsa, we want to change today's way of providing health care, to a way that allows patients to have a more accessible and adapted health care system, based on science and proven experience.
Företagsnyheter – 17 juni 2020 
Kry förvärvar Helsa med 14 vårdcentraler i fem regioner
Det digitala vårdbolaget KRY går samman med vårdföretaget Helsa, som driver 14 vårdcentraler i fem regioner i Sverige. KRY, som redan är Sveriges största digitala vårdgivare, har som mål att bli ledande i att integrera traditionell och digital primärvård.
Företagsnyheter – 5 juni 2020 
Nu kan alla med pågående eller tidigare symtom på Covid-19 testa sig hos KRY
Innan regeringens besked igår var testning bara tillgängligt för begränsade grupper, eller för individer och företag som betalade privat. I och med regeringens besked kan KRY nu testa alla som har eller har haft symtom för Covid-19, efter en läkarbedömning. Hittills under coronapandemin är det många som har varit sjuka och hållit sig hemma från jobbet utan att veta om de bär på covid-19. I och med regeringens nya besked igår kommer patienter med symptom på covid-19 kunna kontakta oss och ha möjlighet att provtas för covid-19, efter en medicinsk bedömning av en läkare, säger Erik Hjelmstedt, Sverigechef på KRY. Testning på patienter med pågående symptom kommer inledas i Stockholm idag den 5 juni och genomförs på Infosolutions testningsstationer efter en bedömning av KRYs sjukvårdspersonal. Under kommande dagar utökar vi testningskapaciteten även till fler städer i Sverige. Sverige vill nu testa patienter med symptom för att hitta de som är sjuka i covid-19, smittspåra och isolera för att kraftfullt bekämpa smittspridningen. KRY som vårdgivare har möjlighet att hjälpa till i det arbetet, säger Nasim Bergman Farrokhnia, chefsläkare på KRY. Samtidigt kommer KRY fortsätta erbjuda antikroppstester till patienter som tror att de tidigare har haft coronaviruset, även det efter ett möte i appen med KRYs sjukvårdspersonal. Idag genomför KRY antikroppstester i nio städer i Sverige. Regeringen och Folkhälsomyndigheten klargjorde på en pressträff på torsdagen att staten kommer att stå för kostnaderna för båda typerna av tester. Det innebär att patienterna i och med det nya beskedet inte behöver betala för själva testerna utan bara behöver stå för patientavgiften, beroende på typ av test och region. Det finns detaljer kring finansieringen till oss vårdgivare som återstår att utarbeta men vi är glada över att äntligen kunna erbjuda tester till våra patienter och se till att testningen i samhället utökas, säger Erik Hjelmstedt. För mer information, vänligen kontakta: Amanda Billner Presschef 08 - 22 77 08 press@kry.se
Företagsnyheter – 29 maj 2020 
Kry börjar erbjuda tester för covid-19
Kry genomför nu antikroppstester för coronaviruset på 40 provtagningsplatser i landet i samarbete med flera laboratorier. Patienter kommer även kunna besöka KRYs vårdcentraler för provtagning.
Företagsnyheter – 18 maj 2020 
KRY planerar att öppna sina första vårdcentraler i Stockholm
Det digitala vårdbolaget KRY har nu lämnat in ansökningar om att få öppna sina första tre mottagningar i Stockholm.
Företagsnyheter – 8 apr. 2020 
Digital healthcare is at the forefront of our fight against Covid-19.
At KRY, we’re doing everything we can to support health providers across Europe. I’m proud of how we’ve mobilised to meet demand and offer support to health services across Europe. Here’s a round up of what we’ve been up to in the past few weeks.
Företagsnyheter – 31 jan. 2020 
Pollensäsongen är här
Rinnande näsa, nysningar, kliande ögon. Hur vet du om det är allergibesvär eller en förkylning? När allergier nämns tänker många på sommaren. Sommarmånaderna leder för många till rinnande näsa, nysningar och irriterande ögon. Men redan nu är pollenplågan här. > Al och hassel blommar tidigare än björken och med den milda vintern som vi har i år, kan de redan nu ge upphov till besvär för de som är allergiska, säger Kristina Bergstrand, specialist i allmänmedicin vid KRY. Pollenallergi eller förkylning, här är skillnaderna: Förkylning ger oftast en tjockare färgad snuva än vad pollenallergi ger där snuvan är mer vattnig och genomskinlig. Vid allergi svider, rinner och kliar det i ögonen. Normalt har man inte feber vid allergi. Halsont förekommer oftast vid förkylningar. Slemhinnor som svullnar i munnen och svalget förekommer ofta vid allergi. Många allergiker får ökad symptom när de är utomhus. Allergiska besvär är mer långvariga än förkylningar som ofta går över av sig själva inom några dagar till ett par veckor. För mer information Klicka här
KRY logo
Företagsnyheter – 14 jan. 2020 
Kry lämnar remissvar och lanserar egen skuggutredning
Mot bakgrund av den statliga utredningen SOU 2019:42 Digifysiskt vårdval – Tillgänglig primärvård baserad på behov och kontinuitet har KRY som officiell remissinstans tillsammans med de två näst största digitala vårdgivarna i Sverige tagit fram ett remissvar och en egen Skuggutredning. Våra främsta budskap är: Regeringens utredning har misslyckas med att ge svar på hur vården ska bli mer tillgänglig eller jämlik, sitt namn till trots. Utredningen saknar förståelse för den digitala branschens logik och effekter för hälso- och sjukvårdssystemet. Utredningen saknar sambandet mellan digital vård, innovation och life science - vilket uttryckts särskilt prioriterat genom regeringens nationella strategi för life science. Utredningen har inte lagt förslag med utgångspunkt i förståelse för den stora samhälleliga besparingspotentialen med digital vård. Sveriges tre största nätläkare gör gemensam sak och har enats om att vi vill se en fördjupad utredning som utgår från följande principer: Modellen som övervägs bör vara nationell både vad avser regelverket och ersättningsmodellen. Det tänkta nationella ramverket bör utgå från önskad tillgänglighet och kvalitet för patienterna/medborgarna. Inom nationellt givna kravställda kvalitetsramar bör fri etableringsrätt råda och därtill kopplas en nationell ersättningsmodell eller taxa. Den fria etableringen förutsätter att patientens fria val samtidigt tillåts finnas kvar. För frågor kontakta KRYs presschef Linda Bengtsson.
Erik Hjelmstedt
Företagsnyheter – 12 jan. 2020 
Erik Hjelmstedt ny VD för Kry Sverige
KRYs nya Sverigechef heter Erik Hjelmstedt. Erik finns sedan två år tillbaka i KRYs ledningsgrupp i rollen som bolagets COO. Erik kommer att fortsätta driva KRYs utveckling och expansion på den svenska och nordiska marknaden.
Företagsnyheter – 7 jan. 2020 
Kry secures US$155 (€140) million investment as it gears up for further expansion in Europe
KRY, Europe’s largest digital healthcare provider, today announced it has raised US$155 (€140) million to help the business accelerate its ambitious growth plans in Europe and transform the way millions of patients access health services in a digital age.
Företagsnyheter – 20 nov. 2019 
Kry och MEDS samarbetar för smidigare och snabbare vård
För att skapa bästa möjliga vårdupplevelse har KRY inlett ett samarbete med online-apoteket MEDS. Apoteksbesöket är integrerat i KRY:s app och medicinen levereras inom ett par timmar i Stockholmsområdet. Detta gör resan från vård till behandling snabbare och smidigare för patienten. > KRY och MEDS driver ett nödvändigt paradigmskifte i vården som innebär att vården anpassar sig efter patienten istället för att patienten ska anpassa sig efter vårdsystemet säger Tobias Niemi, Sverigechef, KRY Nu slipper patienten lämna KRY-appen för att logga in hos ett apotek, och kan få en sömlös digital patientresa samt snabb hemleverans av sina mediciner. Patienten kan också få insyn och kontroll över alla sina recept och se, följa eller förnya dem i KRY-appen. Man kan även se sitt högkostnadsskydd för läkemedel. > Vi vill tillsammans förenkla för människor i vardagen. Patienter kan nu via MEDS OCH KRY enkelt få vård, råd och hjälp av en farmaceut även kvällstid och leverans av läkemedel direkt hem till dörren och få en ännu smidigare digital vårdresa. Joanna Elmes, Produktchef, MEDS. Från vård till snabb och säker leverans av läkemedel, med personlig service både från läkare och farmaceuter. Vårdkedjan sluts och kunden ser direkt om varan finns i lager och kan få den snabbt levererad i anslutning till läkarbesöket.
Företagsnyheter – 18 nov. 2019 
Kry etablerar sig i Malmö och presenterar nästa generations vård
Nu öppnar vårdgivaren KRY en ny fysisk mottagning mitt i centrala Malmö. I och med detta binder vi på ett helt nytt sätt samman det digitala erbjudandet med det fysiska. Alla i Skåne som söker vård via KRY-appen kommer nu få en smidigare vårdupplevelse.
Tobias Niemi
Företagsnyheter – 12 nov. 2019 
Pressinbjudan Kry: etablerar sig i Malmö
Nu öppnar vårdgivaren KRY en ny fysisk mottagning mitt i centrala Malmö. I och med detta binder man på ett helt nytt sätt samman det digitala erbjudandet med det fysiska. Alla i Skåne som söker vård via KRY-appen kommer nu få en tryggare vårdupplevelse.
Livia Holm
Företagsnyheter – 30 sep. 2019 
Statlig utredning missar målet - patienterna de stora förlorarna
Idag presenterades slutbetänkandet av den statliga utredningen Styrning för en mer jämlik vård (SOU 2019:42). Om utredningens förslag blir verklighet så har de omfattande inverkan på den digitala vårdens framtidsutsikter. Det är positivt att utredningen ser fördelarna med digital vård. Den digitala vården är i dag den enda vård som är jämlik på riktigt. Däremot beklagar vi att utredningen inte ger svar på vårdens stora utmaningar - nämligen hur vi får en mer jämlik vård där patientens behov står i centrum. Hela utredningen genomsyras av att man värnar systemet före patienten, säger Livia Holm, Policy- och utvecklingschef hos KRY. Branschrådet för digital vård kommer att göra en skuggutredning och skriva ett remissvar inklusive policyförslag för digitala vårdgivare i allmänhet samt vad SKL borde titta vidare på och utreda mer grundligt.. Vi aktörer i branschen vill aktivt bidra i den kommande processen framåt eftersom vi sitter på spetskunskapen om digital vård, som vi är övertygade om, kan lösa många av vårdens problem, avslutar Livia Holm. Livia Holm, Policy- och utvecklingschef hos KRY finns tillgänglig för frågor kring utredningens konsekvenser för KRY och KRY:s patienter. Kontakt pressfrågor: Katja Werner 070 - 209 22 79 press@kry.se
Företagsnyheter – 29 sep. 2019 
KRY's årsredovisning 2018
Företagsnyheter – 26 sep. 2019 
Digital vård skapar trygghet samtidigt som det är både effektivt och patientsäkert
En första forskningsrapport med utvärdering av digitala vårdmöten är nu klar – och utfallet är mycket positivt.
Företagsnyheter – 11 juli 2019 
Kry kampanjar för klamydiatest
Som första nätläkare erbjuder KRY gratis självtest för klamydia. För att sprida budskapet och få fler unga att testa sig startar KRY en kampanj, Be you. Be safe. Test yourself.
Företagsnyheter – 24 juni 2019 
KRY flyttar till nya kontorslokaler i Bonnierhuset
Till hösten kommer KRY att flytta sitt globala huvudkontor till nya, större kontorslokaler i Bonnierhuset i Stockholm. Flytten är ett resultat av att bolaget expanderar och nu tar nästa steg i tillväxtresan. Med de nya lokalerna ökar samordningen och förutsättningarna för nya, kreativa lösningar i skapandet av framtidens hälso- och sjukvård. De nya lokalerna består av en 4 000 kvadratmeter öppen yta och blir arbetsplats för 300 personer i KRY:s globala team med ambition att växa i Sverige och Europa. Med de nya lokalerna skapar KRY en kreativ arbetsmiljö som stimulerar utveckling i linje med företagets själ och grundläggande värden. Med hjälp av arkitektpartnern Codesign, kommer KRY att skapa en toppmodern arbetsplats för forskning och utveckling, med friskvårdsmöjligheter och kreativa arbetsytor - allt för att maximera nytänkande, samarbete och interaktion mellan medarbetare. Området kring Torsgatan i centrala Stockholm genomgår just nu en stor förvandling med nya cykelbanor, butiker, restauranger och kaféer. KRY kommer dessutom att ha tillgång till det rika utbud som finns i Bonnierhuset. KRY flyttar in i de nya lokalerna i oktober. “Vi är fulla av förväntan på de möjligheter som de nya lokalerna i Bonnierhuset ger KRY, inte minst i nästa tillväxtfas. Det är ett fantastiskt läge och en plats där vi kan påskynda arbetet med framtidens hälso- och sjukvård”, säger Johannes Schildt, vd på KRY. "Bonnierhuset är en fantastisk fastighet och med allt som är på gång i området är Torsgatan nu en riktigt bra adress. Vi ser fram emot att välkomna KRY till Bonnier Fastigheter och dessutom som grannar i Bonnierhuset", säger Tomas Hermansson, Vd på Bonnier Fastigheter.
Företagsnyheter – 11 apr. 2019 
KRY släpper sin första kvartalsrapport som visar den senaste vårddatan
Nu publicerar KRY en rapport med sammanställning av verksamhetens senaste vårddata för första kvartalet 2019. Rapporten redovisar bland annat patienternas demografi, de vanligaste diagnoserna och statistik på antibiotikaförskrivning.
Företagsnyheter – 1 apr. 2019 
Kry förvärvar psykologiappen Enjo
KRY förvärvar bolaget Hello Shim, som utvecklat psykologiapparna Enjo och Shim. Med förvärvet, som är KRYs första, stärker KRY sin marknadsledande position för det fortsatta bygget av framtidens hälso- och sjukvård. > Framtidens vård är personlig och individanpassad. Därför stärker vi nu upp vårt team med ledande spetskompetens inom utveckling av personlig och empatisk teknik som hjälper användaren att ta hand om sin egen hälsa, säger Johannes Schildt, KRYs VD om förvärvet som är bolagets första. Appen Enjo är en empatisk chatbot som genom en personligt anpassad konversation hjälper användaren att ta hand om sitt mentala välmående. Enjo har rekommenderats av Apple i App Store i 10 länder, och har bland annat blivit utvald till ”App of the day” i App Store i Storbritannien. Hoa Ly, VD och grundare av Hello Shim, disputerade 2015 med världens första doktorsavhandling om smartphonestöd i depressionsbehandling. En studie på Enjos föregångare Shim, gjord i samarbete med Linköpings universitet, visade att regelbundna samtal med chatbotten ledde till lägre stress och högre mentalt välmående. > En empatisk, personligt anpassad digital tjänst som är närvarande i användarens vardag är en nyckel till att leverera preventiv vård och hjälpa våra patienter att hålla sig friska, säger Johannes Schildt. > Vi är imponerade av vad KRY redan har uppnått och känner att de är bäst positionerade för att skapa en helt ny typ av vård där tekniken möjliggör mer effektiv behandling, stöd för användaren i sin vardag och en mer personlig och bättre upplevelse, säger Hoa Ly. Fakta Hello Shim har utvecklat två chatbotar för mentalt välmående, Shim och Enjo. Enjo har blivit rekommenderad av Apple i App Store i mer än 10 länder, och bland annat blivit “App of the Day” i Storbritannien. En vetenskaplig studie genomförd i samarbete med Linköpings universitet visade att regelbundet chattande med Shim i två veckor ledde till lägre stress och högre välmående. Bland bolagets investerare finns bland annat affärsänglarna Ludvig Linge, Hampus Jakobsson, Alfred Ruth, Sophia Bendz och Mattias Miksche.
Företagsnyheter – 27 mars 2019 
Behov av snabbare vård i Lund med omnejd
Nästan hälften, 49 procent, av de som bor i Lunds kommun eller i omgivande kommuner tror att det är ganska eller mycket svårt att få tillgång till vård hos en läkare eller vårdcentral inom vårdgarantins tre dagar. Det visar en undersökning som Kantar Sifo har gjort på uppdrag av KRY bland drygt 500 personer. Ingen av de tillfrågade tror att det är mycket lätt att få vård hos en psykolog inom tre dagar. > Det är uppenbart att många invånare i Lund med omnejd upplever att det är svårt att få tillgång till första linjens läkarvård och psykologhjälp. KRY har startat en vårdcentral i Lund för att visa att det går att erbjuda besök hos läkare och psykolog inom bara några dagar. Den som behöver vård tidigare än så, kan söka vård hos oss digitalt, säger Sarah Wu, Commercial Director KRY. Undersökningen visar att det viktigaste när man listar sig på en vårdcentral är kompetent vårdpersonal (65%), följt av snabb vård (23%). Knappt en fjärdedel (24%) tycker att det har ganska eller mycket stor betydelse att vårdcentralen kan erbjuda psykolog. Viktigast är det för kvinnor i åldern 18–29 år, där över hälften (56%) tycker att det har ganska eller mycket stor betydelse. Enligt nationell statistik från Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, får endast 28 procent av de som söker psykologhjälp i den fysiska vården träffa psykolog inom tre dagar. Inom digital vård är motsvarande siffra 99 procent. För den som bor i Lund erbjuder KRY både möjlighet till snabb vård och psykolog på vårdcentralen i Medicon Valley och dessutom tillgång till digital vård. Det konceptet attraherar många invånare i Lund och i Lunds grannkommuner. Nästan tre av tio (29%) skulle vilja ha digital vård av samma vårdgivare som de går till fysiskt. > Att själv kunna välja format på vården blir allt viktigare, inte minst för yngre personer. Och då kan det vara en trygghet att du får vård av samma vårdgivare både fysiskt och digitalt, säger Sarah Wu. Ur undersökningen: Hur lätt eller svårt tror du att det är att få tillgång till vård hos en läkare eller vårdcentral inom vårdgarantins tre dagar? Med tillgång till vård menar vi inte akut vård Mycket svårt - 17% Ganska svårt - 31% Varken lätt eller svårt - 17% Ganska lätt - 23% Mycket lätt - 6% Tveksam, vet ej - 5% Hur lätt eller svårt tror du att det är att få tillgång till vård hos psykolog inom tre dagar? Med tillgång till vård menar vi inte akut vård Mycket svårt - 41% Ganska svårt - 22% Varken lätt eller svårt - 5% Ganska lätt - 1% Mycket lätt - - Tveksam, vet ej - 32% Skulle du vilja ha digital vård av samma vårdgivare som du skulle gå till för vård fysiskt? Ja - 29% Nej - 21% Jag vill inte ha digital vård alls - 30% Tveksam, vet ej - 19% Vilket av följande tycker du är viktigast när du listar dig på en vårdcentral? Snabb vård - 23% Kompetent vårdpersonal - 65% Gott bemötande - 6% Generösa öppettider - 4% Annat - 1% Tveksam, vet ej - 1% Undersökningen gjordes under vecka 9 2019 genom webbpanel med totalt 547 invånare i Lunds kommun och Lunds grannkommuner. Fördelningen av respondenter var Lund (128), Malmö (166) och övriga kommuner (253). KRY gör det möjligt för patienter att träffa läkare och psykologer via videosamtal. KRY kan hjälpa till med diagnos, recept, sjukintyg, remiss, provtagning eller medicinsk rådgivning. Idag erbjuder KRY patienter från hela landet vård på lika villkor under dygnets alla timmar med endast några minuters väntetid.
CEO Johannes Schildt
Företagsnyheter – 8 feb. 2019 
KRY introducerar sjuksköterskor, ingår samarbete i Sörmland och utvecklar nytt AI-triage
Under våren lanserar KRY, Sveriges största digitala vårdgivare, två nyheter i sin digitala tjänst: Dels kommer patienterna att, förutom läkare och psykologer, också kunna möta sjuksköterskor och dels kommer ett nytt digitalt triage införas, baserat på artificiell intelligens (AI). Dessa förändringar innebär att patienter ännu snabbare slussas till rätt vårdnivå och får hjälp av rätt vårdprofession. KRY kommer i och med Region Sörmlands beslut om att införa patientavgifter att inom kort börja verka via Sörmland. > Region Sörmland satsar mycket på digitaliseringen av vården, de är teknikpositiva och en bra samarbetspartner för digitala vårdgivare. I och med att regionen nu beslutat att införa patientavgifter, vilket är i enlighet med den nationella rekommendationen från SKL och något som KRY tycker är viktigt, känner vi att tiden är mogen att börja verka även därifrån, säger Johannes Schildt, VD på KRY. När KRYs nya digitala AI-triage är färdigt kommer det att matcha patienternas behov av vård på flera olika plan. Patienter kommer att guidas till rätt vårdprofession och till olika lämpliga specialister beroende på deras problematik. Systemet kommer även ta hänsyn till patienternas språk i syfte att de ska få så bra bemötande som möjligt. En första version av triaget kommer att införas under våren varefter det kommer utvecklas kontinuerligt med hjälp av maskininlärning. > KRY bygger framtidens hälso- och sjukvård. Det manuella triage som ofta används i vården är inte tillräckligt bra, varken ur patient- eller effektivitetsperspektiv. Vården ska möta patienten, inte mota den. KRY finns till för att vården ska vara tillgänglig för patienterna oavsett var de bor, från en plats och på en tid som passar dem. Med dessa förändringar har vi tagit ytterligare ett steg på vägen till en modernare vård, avslutar Johannes Schildt. Ytterligare information: KRY har ingått ett avtal med Bergus Care som driver vårdcentralen Nyckeln i Nyköping. Enligt det avtalet kommer KRY att leverera digital vård i form av underleverantör till Bergus Care. Vårdcentralen Nyckeln ingår i Region Sörmlands Hälsoval.
Martin Forster
Företagsnyheter – 2 dec. 2018 
Kry startar psykologmottagning för barn och unga
Idag startar KRY Sveriges första digitala psykologmottagning för barn och ungdomar. Den psykiska ohälsan ökar bland barn och ungdomar och behovet av en tidig psykologkontakt är stort. Inget av Sveriges landsting klarar av målet för att erbjuda barn och unga psykologhjälp inom vårdgarantins 7 dagar och en tredjedel av vårdcentralerna i landet saknar tillgång till psykolog. > KRY erbjuder snabb hjälp, samma dag som familjen söker, och kan fånga upp barn och unga i ett tidigt skede. Tidiga insatser ger möjlighet att förebygga svårare besvär och psykisk ohälsa senare i livet, säger Martin Forster, legitimerad psykolog och doktor i psykologi, och den som leder verksamheten inom KRY. KRY:s satsning på psykologhjälp till barn och ungdomar består av första linjens vård, det vill säga mottagning av patienter med lindrig till måttlig psykisk ohälsa. Det kan handla om ångest, depression och utagerande beteende. Behandling som erbjuds är kognitiv beteendeterapi (KBT). Samtal kan ske både med vårdnadshavare och enskilt med barn, beroende på behov och ålder. Äldre barn (16–17 år) kommer även att kunna söka psykologhjälp själva via appen. Satsningen är en utvidgning av psykologtjänsterna till vuxna som har funnits sedan 2018. > Vi vill göra vården bättre och mer tillgänglig. Många barn och unga är vana vid att interagera via skärm och tröskeln för att söka hjälp kan därmed sänkas. Det blir också lättare att få med skolan och båda vårdnadshavarna om de bor på olika håll, säger Martin Forster. Sedan mitten av 1980-talet har andelen unga som uppger att de har återkommande psykosomatiska symtom fördubblats. Nära en tredjedel i åldern 16–24 år anser att de har så stora problem med sin psykiska hälsa att de inte klarar sin vardag. Antalet unga i åldrarna 15–24 år som tar sitt liv har ökat med en procent per år sedan mitten av 90-talet. Antalet barn som ringer BRIS för att prata om självmordstankar har ökat lavinartat. Allt fler unga mår dåligt och många får inte tillräcklig hjälp > Situationen är ohållbar. Det är inte rimligt att barn och ungdomar ska behöva vänta månader på att få kontakt med vården. Med KRY:s nya tjänst kan vi avhjälpa ett verkligt samhällsproblem och lätta bördan för många frustrerade familjer, säger Martin Forster. Linda Bengtsson Head of Media Relations 070- 591 89 25 KRY gör det möjligt för patienter att träffa läkare och psykologer via videosamtal. KRY kan hjälpa till med diagnos, recept, sjukintyg, remiss, provtagning eller medicinsk rådgivning. Idag erbjuder KRY patienter från hela landet vård på lika villkor under större delen av dygnets timmar med endast några minuters väntetid.
Företagsnyheter – 27 nov. 2018 
Kry öppnar vårdcentral i Lund
Måndag den 3 december öppnar KRY sin första fysiska vårdcentral i Lund. Etableringen ger KRY möjlighet att fortsätta skapa nya lösningar för framtidens vård.
Kvinna i en säng med influensa
Företagsnyheter – 21 nov. 2018 
Så kan du skydda dig mot influensan
Nu kommer uppgifter från läkemedelsverket om att årets influensavaccin är slut hos leverantören vilket kan leda till vaccinbrist i både Sverige och i övriga Europa.
Sara Wu
Företagsnyheter – 22 okt. 2018 
Digital vård viktigt för svenskarna
Nästan hälften av befolkningen i Sverige, 46 procent, uppger att det är viktigt för dem att kunna välja digital vård. Det visar en undersökning som Kantar Sifo gjort på uppdrag av KRY. Av dem som tidigare använt digital vård, tycker 80 procent att digital vård är en viktig valmöjlighet. > Undersökningen bekräftar det vi upplever i mötet med våra patienter, att många värdesätter snabb och högkvalitativ vård på patientens villkor. Digital vård är ett viktigt vårdalternativ som patienterna uppskattar, säger Sarah Wu, Sverigechef KRY. Sett till ålder är den digitala vården viktigaste för de yngre. Bland personer i åldern 18-29 år uppger sex av tio att det är viktigt att kunna välja digital vård. > Många betraktar den digitala vården som en självklarhet och en nödvändighet för att kunna få vård inom rimlig tid och på ett tillgängligt och bra sätt. Här har beslutsfattare en viktig uppgift, att lyssna på allmänheten och ge förutsättningar för digitala vårdgivare att utveckla vården, säger Sarah Wu. I undersökningen uppger en av fyra (26 procent) att de någon gång använt sig av digital vård. Hela sju av tio (69 procent) skulle i framtiden kunna tänka sig att använda digital vård. De främsta skälen är snabbare vård (57 procent), att det passar livspusslet (38 procent) och nyfikenhet (23 procent). > Hos KRY kan du få vård inom bara några minuter. Det är en väsentlig skillnad mot vissa fysiska vårdcentraler där du får vänta i dagar eller veckor. Dessutom bidrar vi till att utveckla ny teknik och nya behandlingsmetoder som gynnar patienterna, säger Sara Wu. Undersökningen gjordes genom telefonintervjuer med 1 122 respondenter under perioden 3-10 oktober 2018. Urvalet är riksrepresentativt i åldrarna 18 år och uppåt. Linda Bengtsson Head of Media Relations 070-591 89 25 KRY gör det möjligt för patienter att träffa läkare och psykologer via videosamtal. KRY kan hjälpa till med diagnos, recept, sjukintyg, remiss, provtagning eller medicinsk rådgivning. Idag erbjuder KRY patienter från hela landet vård på lika villkor under större delen av dygnets timmar med endast några minuters väntetid.
VR låda
Företagsnyheter – 7 okt. 2018 
Kry först i världen med ny VR-behandling av talarskräck
KRY är först ut i världen med att erbjuda allmänheten behandling av scen- och talarskräck med hjälp av VR-teknik i kombination med psykologsamtal. Fördelarna jämfört med traditionell KBT är att det går att återskapa situationer och övningstillfällen som är svåra att arrangera i verkliga livet. > Att träna i en virtuell miljö kan vara första steget för någon som annars inte vågar utmana sin rädsla. I den virtuella världen kan patienten utsätta sig för sådant som känns svårt under lugna, kontrollerade former, i sin hemmiljö, tillsammans med sin psykolog som guidar i realtid. Det är ett bra exempel på hur ny teknik och nya innovationer leder till direkt patientnytta, säger Jesper Enander, chefspsykolog på KRY. Behandlingen riktar sig till personer över 18 år som är bosatta i Sverige och lider av talrädsla, rampfeber eller talängslan. Patienten får ett VR-headset skickat hem till sig. Under en veckas tid arbetar patienten intensivt tillsammans med sin psykolog och genomgår då fyra olika VR-övningar, som innebär att patienten får öva på att tala inför andra människor i olika situationer. Patienten genomför övningarna i sitt hem och har samtidigt sin psykolog med sig, som guidar, stöttar och coachar i realtid. Patienten får även gå en kurs där de efter VR-övningarna lär sig mer om vad scenskräck är, konkreta verktyg och övningar för att träna vidare i sin vardag. Efter en månad träffar man sin psykolog för att följa upp och utvärdera hur det gått. > Vi vet att scen- och talarskräck är väldigt vanligt förekommande och förhoppningen är att vår metod ska kunna hjälpa många fler så att de inte längre begränsas av sin scen- och talarskräck. Forskning har visat att KBT vid scenskräck har god effekt. Vi är hoppfulla om att VR-tekniken kan göra behandlingen ännu bättre, säger Jesper Enander. Linda Bengtsson Head of Media Relations 070- 591 89 25 KRY gör det möjligt för patienter att träffa läkare och psykologer via videosamtal. KRY kan hjälpa till med diagnos, recept, sjukintyg, remiss, provtagning eller medicinsk rådgivning. Idag erbjuder KRY patienter från hela landet vård på lika villkor under större delen av dygnets timmar med endast några minuters väntetid.
Företagsnyheter – 10 sep. 2018 
IVO bedömer Kry som patientsäkert
IVO, inspektionen för vård och omsorg, har granskat KRY och konstaterar att den digitala vårdgivaren har bra rutiner och arbetssätt som ger förutsättningar för att kunna bedriva en patientsäker vård.
Livi logga
Företagsnyheter – 6 sep. 2018 
KRY launches in France on Sep 15 with a new brand name - LIVI
KRY (kry.se), the digital healthcare provider that lets you see a healthcare professional within 15 minutes via your smartphone or tablet, will go live in France as of Sep 15 with the brand name LIVI.
Företagsnyheter – 5 sep. 2018 
Kry satsar - rekryterar känd barnpsykolog
KRY lanserade i mars 2018 sin psykologtjänst för vuxna. En tjänst som möjliggör för patienter att träffa psykolog för behandling redan samma dag man behöver det och som nu gjort KRY till Sveriges största psykologmottagning. Nu satsar KRY på att utveckla möjligheten även för barn och unga att snabbt få hjälp med psykiska hälsa. Satsningen kommer att ledas av den välrenommerade Martin Forster, legitimerad psykolog och doktor i psykologi, som senast kommer från Karolinska institutet. “Det finns så många barn och ungdomar idag som mår dåligt och inte får kontakt med en psykolog. I många delar av landet är tillgängligheten till vård för psykisk hälsa katastrofal. Med KRY kan vi vända på detta och ge barn och unga tillgång till psykologisk behandling så fort de behöver det. Jag tror också att unga faktiskt kan föredra att få sin vårdkontakt via en app jämfört med att behöva ta sig till en mottagning och sitta i en terapifåtölj. Mitt första uppdrag är att utveckla psykologisk behandling för barn och ungdomar via mobilen, motsvarande den tjänst som redan finns för vuxna”, säger Martin Forster. Martin har i hela sitt yrkesliv som psykolog arbetat med barn och familjer. De projekt han drivit har framför allt handlat om hur man når ut med insatser till fler familjer och barn. De senaste åren har Martin arbetat på Karolinska institutet med forskning och undervisning om barn och unga. Han har också skrivit två böcker om barn och unga, “Fem gånger mer kärlek” och “Jag törs inte men gör det ändå”. Martin är dessutom återkommande psykologexpert i Dagens Nyheter (DN) och i TV4, där han svarar på frågor och ger tips om familjeliv, barn och ungdomar. “Ungas psykisk ohälsa är ett stort och växande samhällsproblem och här ser vi att KRY snabbt kan göra verklig skillnad. Det finns ingen tid att förlora och Martin är med sin kunskap och erfarenhet perfekt lämpad att realisera den här delen av vår ambition om att bygga framtidens hälso- och sjukvård", säger KRYs vd Johannes Schildt. Linda Bengtsson Press Manager KRY 070-591 89 25 press@kry.se KRY gör det möjligt för patienter att träffa läkare och psykologer via videosamtal. KRY kan hjälpa till med diagnos, recept, sjukintyg, remiss, provtagning eller medicinsk rådgivning. Idag erbjuder KRY patienter från hela landet vård på lika villkor under större delen av dygnets timmar med endast några minuters väntetid. Fotograf: Mia Carlsson
Rithm
Företagsnyheter – 28 aug. 2018 
KRY och Rithm samarbetar för att digitalt upptäcka risk för stroke
KRY och Rithm har inlett ett pilotprojekt där KRY-patienter över 65 år som söker vård för hjärtklappning får möjlighet att testa trådlös EKG-mätning och digital läkarkontakt som ett första steg i den medicinska utredningen. Målet med piloten är att undersöka om KRY och Rithm kan förenkla patientresan så fler drabbade av förmaksflimmer tidigare kan få diagnos och behandling. Patienter med förmaksflimmer löper kraftigt ökad risk för blodpropp och stroke. Idag är väntetiden till den fysiska vårdens EKG-mätningar, så kallade Holter-mätningar, lång, ofta flera månader. Utrustningen vid Holter-mätningar är också stor och otymplig. Det KRY vill göra är att vända på utredningsprocessen, korta väntetiderna och digitalisera vårdflödet. Istället för att patienten först ska ta prover, skickas på remiss och sedan vänta flera månader så ska en person som misstänker förmaksflimmer kunna få göra en EKG-mätning direkt, snabbt och i sin vardag. “Rithm är trådlös vilket betyder att man kan arbeta, duscha, motionera och sova samtidigt som ett långtids-EKG genomförs. Sensorn är CE-märkt och används redan idag i klinisk vardag. Eftersom Rithm är anpassad för att patienten själv ska kunna genomföra mätningen så är vårt samarbete med KRY mycket naturligt” säger Alex Ahlén, grundare och VD för Rithm. Piloten är ytterligare ett steg för att digitalisera vården, korta köerna och bygga en jämlik vård som sker på patientens villkor. “På KRY arbetar vi dagligen med att bygga framtidens hälso- och sjukvård genom digitalisering och skapandet av nya vårdflöden. Pilotprojektet är ett exempel på detta då vi avser förbättra patientupplevelsen och samtidigt minska risken för stroke” säger Johan Flodin, chef för medicinteknisk utveckling på KRY. Mellan 3 - 5 % av de som är över 65 år lider av förmaksflimmer, ett tillstånd med symtom som kan vara påtagliga eller mycket diffusa. Ett av de vanligaste kännetecknen är hjärtklappning eller oregelbunden puls i perioder. Genom att tidigare upptäcka förmaksflimmer kan man minska risken att drabbas av stroke. Marie Ekelund, projektledare för Flimmerlinjen hos Riksförbundet HjärtLung, ser initiativet som viktigt. “Genom piloten kommer fler personer med förmaksflimmer att upptäckas och var och en av dessa kommer att minska sin risk för att drabbas av stroke. Man räknar med att det finns över 500 000 i Sverige som har förmaksflimmer - endast 370 000 har fått sin diagnos. Därför ser vi piloten som viktig.” De patienter som eventuellt diagnostiseras med förmaksflimmer bedöms individuellt och kommer att påbörja behandling hos KRY. Vid behov remitteras patienter vidare till kardiolog på GHP Arytmi Center i Stockholm. "Eftersom förmaksflimmer ökar risken för stroke är det viktigt att det upptäcks och behandlas tidigt. Detta är ett väldigt spännande projekt där en ny strategi undersöks för att hitta patienter med flimmer mycket tidigare än vad som sker i dag" säger Anders Englund, Docent och Hjärtspecialist på GHP Arytmi Center i Stockholm. Linda Bengtsson Pressansvarig KRY Tel nr: +46 70 591 89 25 Mail: press@kry.se Alex Ahlén Grundare och VD Rithm Tel nr: +46 708 88 77 11 Mail: alex@rithm.se Om KRY KRY gör det möjligt för patienter att träffa läkare och inom kort även psykologer via videosamtal. KRY kan hjälpa till med diagnos, recept, sjukintyg, remiss, provtagning eller medicinsk rådgivning. Idag erbjuder KRY patienter från hela landet vård på lika villkor under större delen av dygnets timmar med endast några minuters väntetid. Om Rithm Rithm är ett svenskt medicinteknikföretag som utvecklar e-diagnostikprodukter och e-hälsotjänster med komforten för människan i centrum. Vårt mål är att förenkla för patienten och samtidigt öka diagnoskvaliteten och effektiviteten inom vården. Fokus ligger i dagsläget på att diagnosticera hjärt- och kärlsjukdomar.
Företagsnyheter – 16 juli 2018 
Kry’s annual report 2017
Digital healthcare provider KRY has finalized its annual report for business year 2017. The annual report shows increased revenue, from 14,5M SEK to 99,7M SEK. As awareness grows about the possibilities of meeting your doctor via video the amount of patients choosing digital healthcare increases. With a total of 190 000 meetings during 2017 KRY increased usage by 740%. KRY’s growth confirms its position as the largest digital healthcare provider in Europe and Sweden as a frontrunner in the development of digital healthcare. In june 2017 KRY closed a funding round at €20M. Other significant achievements in 2017 was the launch of KRY in Norway, where KRY is now the largest digital healthcare provider, and the launch of a test pilot in Spain. Johannes Schildt, CEO at KRY, comments: “2017 was a good year and we continue to grow into 2018. We are building a world class healthcare provider and at the same time transforming the traditional healthcare system, making it more patient focused, proactive, accessible and efficient. Even if we have done a lot we are only in the beginning of pushing through a paradigm shift within healthcare. KRY is constantly looking at how we can develop our product to help more patients get access to hassle-free high quality care”. During first half of 2018 KRY launched its online psychology service and is now the largest provider of CBT-treatments in Sweden. KRY currently accounts for over 3% of all primary care doctor visits in Sweden and has had over 400 000 patient meetings in total. In may 2018 KRY raised another €53M in a series B funding round. That investment will be used for international expansion and further product development. KRY will launch to the public in UK and France in 2018. Contact KRY: Samuel Danofsky Head of Communication samuel@kry.se Mobile: +46706563182
Sara Wu
Företagsnyheter – 26 juni 2018 
Bioteknolog från Blocket blir KRYs nya Sverigechef
KRYs nya Sverigechef heter Sarah Wu. Sarah kommer senast från Schibstedägda Blocket där hon var affärsområdeschef för köp och sälj av prylar. Sarah är utbildad företagsekonom och bioteknolog samt har en bakgrund som managementkonsult på Capgemini Consulting. Som Sverigechef kommer Sarah att fortsätta driva KRYs utveckling på den svenska marknaden och hålla ihop bolagets delar för att kunna maximera nyttan för KRYs patienter. Varför valde du att börja på KRY? "Jag vill jobba med något som skapar värde och eftersom vården är en av de viktigaste grundpelarna i samhället så var det något som lockade mig. Som gammal bioteknolog är jag också övertygad om att teknikskiftet i samhället kommer att skapa stora möjligheter för en bättre patientupplevelse så det känns spännande att få vara med och driva den utvecklingen. Förutom det så älskar jag att jobba med ledarskap, strategi och att bygga team. Att få vara med på den resan kunde jag inte tacka nej till". Sarah har jobbat mycket med affärsutveckling, organisationsutveckling och ledarskap. Både praktiskt som konsult och i linjen. Det i kombination med hennes teoretiska kunskap ger henne goda förutsättningar att få organisationen att jobba mot samma mål och generera resultat. "Senast på Blocket var jag med och etablerade en ny organisation och tog sedan över ett av de affärsområden som bildades. Det var en väldigt spännande resa att samla en tredjedel av företaget till ett affärsområde och utveckla den affären. Det tror jag att jag kommer ha mycket nytta av på Kry". Kontakt: Samuel Danofsky Head of Communications KRY 0706563182 samuel@kry.se
CEO Johannes Schildt
Företagsnyheter – 11 juni 2018 
KRY raises $66m in funding round
KRY, Europe’s leading digital healthcare provider, raises $66m in Series B investment ahead of launch in UK and France
Josefin Landgard
Företagsnyheter – 26 mars 2018 
Unikt pilotprojekt för digital behandling av astmapatienter
KRY och företaget MediTuner lanserar ett gemensamt pilotprojekt med 100 patienter för att utvärdera digital behandling av astma. Pilotprojektet är det första i sitt slag och innebär att MediTuners astmabehandling integreras i KRYs digitala patientflöde. “På KRY drivs vi av att hjälpa fler patienter att få bra vård utan krångel. Digitala lösningar lämpar sig mycket väl för behandling av många kroniska tillstånd och i Sverige har runt 10 procent av alla barn och vuxna astma. Det känns därför mycket roligt att nu sjösätta det här projektet tillsammans med MediTuner.” säger Josefin Landgård, medicinskt utvecklingsansvarig och grundare av KRY. Pilotprojektet innebär att de 100 patienterna från KRY kommer att få använda MediTuners unika egenvårdslösning AsthmaTuner. Lösningen består av en app och en liten trådlös spirometer som samlar in data om patientens lungfunktion och som delas automatiskt med både patienten och en dedikerad läkare på KRY. Läkaren och patienten kommer sedan gemensamt överens om en individanpassad behandling. Via den kontinuerliga datainsamlingen kan behandlingen utvärderas och justeras. Pilotprojektet pågår i 14 veckor med möjlighet till förlängning. Förhoppningen är att resultaten ska leda till att behandlingen blir en permanent integrerad del av KRYs erbjudande. “Vårt syfte är att förbättra vardagen och livskvaliteten för astmatiker och det känns därför både roligt och viktigt att nu för första gången testa vår lösning AsthmaTuner i ett helt digitalt patientflöde. AsthmaTuner ger astmatiker ett dagligt stöd för att behandla sin astma och skapar dessutom helt nya möjligheter för digitala vårdbesök i de fall fysiska besök inte behövs” säger Eric Alhanko, VD på MediTuner. Vid intresse av att få astmabehandling med AsthmaTuner via KRY så kan man fylla i den här intresseanmälan Kontakt: Josefin Landgård josefin@kry.se Tel: 0707777702 Eric Alhanko, VD eric.alhanko@medituner.se Henrik Ljungberg, Grundare henrik.ljungberg@medituner.se Om KRY: KRY gör det möjligt för patienter att träffa läkare och psykologer via videosamtal. KRY kan hjälpa till med diagnos, recept, sjukintyg, remiss, provtagning eller medicinsk rådgivning. Idag erbjuder KRY patienter från hela landet vård på lika villkor under större delen av dygnets timmar med endast några minuters väntetid. Om MediTuner: MediTuner har som mål att vara världsledande inom egenvårdssystem och hemdiagnostik för luftvägssjukdomar med fokus på individualiserad behandling, patientutbildning och inhalationsteknik. Det övergripande syftet är att förbättra vården av patienterna och underlätta för vårdgivarna. MediTuner grundades inom vården 2014 i samarbete med Karolinska Innovations AB och tilldelades i december 2015 Stockholms Stads Innovationsstipendium för produkten AsthmaTuner. Mer om lösningen går att läsa på www.asthmatuner.com.
Jesper Enander
Företagsnyheter – 7 mars 2018 
Nu kan du få tid till psykolog direkt - via video i mobilen
KRY, som hittills erbjudit snabb tillgång till läkarbesök via mobilen för alla i Sverige, utökar nu till att även erbjuda KBT-behandling för stress, ångest och nedstämdhet. Det innebär att det för första gången kommer att finnas möjlighet att träffa en psykolog samma dag som man behöver hjälp. “Psykisk ohälsa är idag orsaken till nära 50% av alla sjukskrivningar. Det innebär ett stort lidande för den enskilde och ett kostsamt misslyckande för vårt samhälle. Den bristande tillgängligheten gör att många får behandling för sent - eller inte alls. Här kan vi göra stor skillnad”, säger Johannes Schildt, VD på KRY. Trots att terapi rekommenderas som förstavalsbehandling för psykisk ohälsa så saknar var tredje vårdcentral tillgång till psykolog. Genom att poola resurser nationellt kan KRY erbjuda hjälp mycket snabbt, ofta inom en timme. Ansvarig för KRYs satsning på psykologi är Jesper Enander. Jesper kommer senast från Karolinska Institutet, där han disputerat på digital psykologi. “Det har gjorts mycket forskning på digital KBT-behandling och resultaten visar tydligt att det är minst lika bra att träffa en psykolog via videosamtal som via en traditionell behandling. Vi vet också att ju tidigare man får hjälp med sina besvär desto större är möjligheten att förhindra långvarig sjukdom och sjukskrivning. Nu kan människor äntligen få hjälpen när de behöver den”, säger Jesper Enander. Om tjänsten: För att kunna boka tid med psykolog krävs att man via KRYs app loggar in med BankID, fyller i ett symptomformulär och bokar en tid. Öppettiderna är 06-24 varje dag. Patientavgiften för ett besök hos psykolog kostar idag 250 kr. Frikort gäller och det är kostnadsfritt för de som är under 20 år. KRYs psykologer tar emot patienter som fyllt 18 år. Patienten har möjlighet att ha flera möten med samma psykolog och genomgå en fullgod behandling. I dagsläget finns tjänsten tillgänglig för de med Iphone men innan påsk kommer den även att finnas för de som har operativsystemet Android. Om Jesper Enander: Jesper kommer senast från Karolinska Institutet, där han disputerat på digital psykologi. Han har i samarbete med Karolinska Institutet och Harvard Medical School genomfört den första studien i sitt slag på internetbehandling och KBT där patienter från hela världen har kunnat delta och få behandling på distans. Jesper har även lång erfarenhet inom vuxen- och barnpsykiatrin, där han bland annat varit med och startat upp en specialistmottagning för barn, samt arbetat som kvalitetsansvarig för den psykologiska verksamheten på tolv mottagningar inom den offentliga vården.
Nasim Farrokhnia
Företagsnyheter – 28 feb. 2018 
Nasim Farrokhnia ny forsknings- och utbildningsansvarig på KRY
Nasim Farrokhnia är medicine doktor i internmedicin och kommer senast från en tjänst som verksamhetschef på nordens största akutmottagning - SöS i Stockholm, där hon arbetade under 6 år. Dessförinnan har hon varit läkarchef på Akademiska sjukhuset i Uppsala. Nasim har även en bakgrund som projektledare och forskare på Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU). På KRY kommer Nasim att utveckla och ansvara för medicinska forskningsprojekt, samarbete med lärosäten samt utbildnings- och fortbildnings- och kompetensutvecklingsprogram för KRYs läkare. “Vi är mycket glada över att ha Nasim med oss på vår resa. Nasims erfarenhet, intellekt och inte minst driv kommer att bli en stor tillgång i vår ambition om att bygga en världsledande vårdverksamhet”, säger Johannes Schildt, VD på KRY. Nasim har nu arbetat på KRY i en månad där hon lärt känna företaget och dess medarbetare samt arbetat med att ta emot patienter i KRYs plattform. “Vården står inför stora utmaningar och dagens snabba teknikutveckling kan ge många nya lösningar. Det KRY gör för att kommunikationen mellan patienterna och vården blir bättre är inspirerande. Jag är också imponerad över hur patientsäker KRYs plattform är att arbeta i där jag i realtid kan konsultera andra kollegor och även bakjour. Det är också glädjande att patienternas nöjdhet ligger på 4,7 av 5 om hur de upplever vården och kontakten de får med KRYs läkare. “I KRYs plattform genereras dagligen enorma mängder data vilket följs upp internt för att upprätthålla säker vård och ska även användas för forskning. Här behövs partnerskap med de olika fakulteterna och gärna tvärvetenskapligt. Jag ser fram emot att bidra till utvecklingen av vården via ett digitalt arbetssätt. Datat har potentialen att ge viktiga insikter om hur framtidens vård kan se ut, gärna mer proaktiv, förebyggande och självklart mer utifrån patienternas perspektiv och behov”, säger Nasim Farrokhnia.
Livia Holm
Företagsnyheter – 4 feb. 2018 
KRY och LloydsApotek i samarbete för att bygga en helt ny infrastruktur för primärvård
Vårdgivaren KRY och LloydsApotek apotek inleder ett samarbete där KRYs patienter kan ta prover på utvalda LloydsApotek. Proverna analyseras på 15 minuter och patienten får sedan via KRYs app besked om eventuella åtgärder eller behandlingar. -Vi vill att vården ska komma så nära patienten som möjligt. Genom det här samarbetet möjliggör vi att upp till 60 procent av alla primärvårdsbesök kan utföras utan att besöka en vårdcentral, säger Livia Holm, Sverigechef på KRY. De prover som till en början kan tas på LloydsApotek är: Hb – Hemoglobinprov (blodvärde) för att undersöka eventuell blodbrist Glukos – Blodsockerprov för att undersöka om det finns risk för diabetes HbA1c - Långtidssockerprov för diabeteskontroll CRP - Ett prov som används för att undersöka om det finns en infektion eller en inflammation i kroppen. Lipidpanel – ett prov som visar den totala kolestorolnivån Strep A – Ett prov för att avgöra om halsfluss är orsakad av streptokocker Blodtrycksmätning Kroppstemperaturmätning – för att kontrollera om du har feber Provtagningen kommer att kunna utföras under LloydsApoteks öppettider vilket innebär en avsevärt större tillgänglighet än på vårdcentraler och labbcenter. -I och med detta steg utvecklar vi LloydsApoteks roll i vårdkedjan. Genom vår närvaro och tillgänglighet runt om i landet så kan vi tillföra mycket för att korta köer och underlätta för patienter i behov av vård, säger Fredrik Lindblad, Digital direktör på LloydsApotek. -Kombinationen av KRYs lösning för digital vård och den fysiska tillgänglighet som LloydsApotek tillhandahåller skapar en helt ny infrastruktur för primärvård i Sverige, avslutar Livia Holm. Så här funkar det Beroende på vilket medicinskt problem du har kan en läkare på KRY ordinera en provtagning. Som patient kan du då gå till något av de utvalda LloydsApoteken och ta provet. En provtagningsremiss kommer att ha skickats elektroniskt från behandlande läkare till apoteket (val av provtagningsenhet bestäms av patienten). När provet är analyserat kontaktas patienten av sin läkare via ett säkert meddelande i KRY-appens inbox eller via telefon för besked om provresultat samt eventuell uppföljning och ordination av läkemedel vid behov. Recept på läkemedel skickas elektroniskt och finns tillgängligt för uthämtning på valfritt apotek. Samarbetet kommer att starta på tre apotek i södra Sverige för att sedan successivt rullas ut till fler LloydsApotek. Samuel Danofsky Head of Communications 0706563182 press@kry.se Fredrik Lindblad Digital Direktör, LloydsApotek +46 701 015870 fredrik.lindblad@lloydsapotek.se KRY gör det möjligt för patienter att träffa läkare och psykologer via videosamtal. KRY kan hjälpa till med diagnos, recept, sjukintyg, remiss, provtagning eller medicinsk rådgivning. Idag erbjuder KRY patienter från hela landet vård på lika villkor under större delen av dygnets timmar med endast några minuters väntetid.
Andreas Mattsson
Företagsnyheter – 26 sep. 2017 
KRY hires Spotify veteran as VP Engineering
Andreas Mattsson, 7 years VP Engineering at Spotify, joins KRY as VP Engineering. Mattsson was one of the first to join Spotify and has been involved in everything from technical design and architecture to growing the team and defining and evolving Spotify's engineering practices. He was in charge of transitioning Spotify from a desktop only company to being mobile first. Lately he has mainly been focusing on machine learning. -KRY is a perfect fit for me. A growing company transforming an entire industry by providing a service centered around patients’ needs and behaviours. I am really looking forward to be part of an organization with such a compelling common goal, says Andreas Mattsson. At KRY Mattsson will be in charge of building the ultimate engineering team in order to grow and scale KRY’s technological platform. One main focus will be on how to include machine learning in order to, among other things, improve forecasting, triage, diagnostics and follow-up. -Our ambition is to help as many people as possible by creating the best platform out there for both patients and doctors. Having Andreas on our team will take our work to the next level, says Johannes Schildt, CEO of KRY.
Företagsnyheter – 7 sep. 2017 
KRY och Lideta Hälsovård fördjupar sitt vårdsamarbete
Baserat på det positiva samarbete KRY och Lideta Hälsovård har haft de senaste åren har parterna beslutat om att fördjupa sitt samarbete ytterligare. -Läkarbesök via video i mobilen har verkligen omfamnats av patienterna. Genom att utveckla ett gemensamt patienterbjudande säkerställer vi en smidig integration mellan digital och fysisk vård, säger Livia Holm, Sverigechef för KRY. Det fördjupade samarbetet involverar alla Lideta Hälsovårds 15 vårdcentraler och består bl.a. av: att Lidetas vårdcentraler har en sjuksköterska med ansvar för digital vård. att en av Lidetas vårdcentraler utses till en Best Practice-enhet med syfte att utveckla integrationen mellan digital och fysisk vård med fokus på till exempel multisjuka och kroniker. att KRY kommer avlasta Lidetas vårdcentraler i situationer då patientflödet blir för stort. Gemensam rekrytering av läkare med erbjudande om att kombinera sin arbetstid mellan den fysiska och digitala vården. -Vi strävar ständigt efter att ge våra patienter en så bra och smidig vårdupplevelse som möjligt. Då passar det bra att kunna erbjuda dem vård i både en fysisk och en digital miljö. I och med det här samarbetet når vi hela vägen, säger Hugo Lewné, VD på Lideta Hälsovård. Fakta KRY KRY levererar vård via videosamtal med läkare. Läkarbesöken kan genomföras via mobiltelefon eller surfplatta. Över 100 000 läkarbesök har hittills genomförts via KRY. Fakta Lideta Hälsovård Lideta Hälsovård bedriver primärvård på 15 platser i Stockholm och södra Sverige. Företaget har cirka 93,000 patienter och cirka 350 anställda. Kontakt: KRY Samuel Danofsky Head of Communications 0706563182 samuel@kry.se Lideta Hälsovård Hugo Lewné VD hugo@lideta.se
Samuel Danofsky
Företagsnyheter – 13 aug. 2017 
KRY rekryterar kommunikationschef från JKL
Vårdbolaget KRY har anställt Samuel Danofsky, seniorkonsult på JKL, som kommunikationschef. "Vårt behov av mer strategiskt arbete kring hur vi kommunicerar och hur våra varumärken uppfattas av olika intressenter ökar i takt med vår starka tillväxt. Samuel är med sin långa erfarenhet från flertalet olika kommunikationsdiscipliner perfekt för att leda det arbetet", säger Johannes Schildt, VD på KRY. Samuel Danofsky har mångårig erfarenhet av Public Affairs, PR, varumärkeskommunikation och medierelationer. Han har arbetat mycket med hälso- och sjukvårdssektorn och har även ett förflutet som politiskt sakkunnig för Liberalerna. "Jag är oerhört glad över att bli en del av KRY-familjen. Att få driva kommunikationen i ett tillväxtföretag som bryter ny mark i en samhällsviktig bransch är en kick professionellt. På ett personligt plan känns det också väldigt givande att få bidra till att effektivisera svensk och europeisk primärvård", säger Samuel Danofsky. Info: http://linkedin.com/in/samuel-danofsky-15810b