Kry-logo
7 effektiva tips för konflikthantering

7 effektiva tips för konflikthantering

Senast uppdaterad:
ons 4 dec. 2019
Många av oss tillbringar majoriteten av vår vakna tid på arbetsplatsen, tillsammans med kollegor.

Att det ibland uppstår meningsskiljaktigheter och friktion är naturligt, och inte nödvändigtvis något negativt. Men hur hanterar man egentligen konflikter på ett konstruktivt sätt?

Visst kan konflikter vara destruktiva, fördärva samarbeten och förpesta stämningar. Men det är också via motsättningar och dissonans som utveckling ofta sker. Med rätt inställning blir konflikten en möjlighet till ny kunskap istället för något som bara stjäl energi.

7 effektiva tips för konstruktiv konflikthantering

Observera. Identifiera vad du ser och hör så neutralt som möjligt. Håll dig till fakta istället för att låta dig agera känslostyrt. Utmana rädslan. Konflikträdsla kan ha många orsaker, men att undvika konflikter tenderar att förvärra snarare än förmildra situationen i spända lägen.

Var optimistisk – tro på din egen förmåga att kunna lösa konflikten och lita till andras vilja att göra detsamma.

Lös det direkt. Ju längre en konflikt pågår, desto svårare blir den att lösa. Sträva därför efter att lösa problemen direkt när de dyker upp. Kommunicera! Var nyfiken och formulera frågor istället för att gå på antaganden och komma med anklagelser.

Utgå från dig. Fokusera på din upplevelse och använd jag-budskap, för att undvika att motparten hamnar i försvarsposition. ”Jag har svårt att arbeta när deadlines inte hålls.”

Ta ansvar – be om ursäkt. En enda person är sällan orsaken till att två personer har en konflikt. Att be om ursäkt innebär inte att du tar på dig hela skulden, utan att du tar ansvar för dina egna handlingar.

När konflikter går ut över ditt mående

Om du mår dåligt, är stressad eller har svårt att sova på grund av konflikter och jobbstress som känns ohanterligt, kan en god idé vara att ta stöd från någon utifrån. Till KRY kan du vända dig och få prata med en legitimerad psykolog redan samma dag som du söker hjälp. Här kan du få verktyg för att sätta gränser, både för dig själv och andra. Du kan även få hjälp att reflektera över dina egna mönster och vad du skulle kunna göra annorlunda för att må bättre.

BOKA MÖTE MED PSYKOLOG

Senast uppdaterad:

Fler artiklar