Ladda ned Ladda ned
Covid-19

Boosta ditt immunförsvar

Senast uppdaterad: 10:00 18 mar 2020

Immunförsvarets roll är att skydda mot sjukdom. Om bakterier och virus angriper kroppen ska immunförsvaret reagera. Här berättar vi om 5 olika sätt att stärka ditt immunförsvar och ger förslag på vad du själv kan göra för ett friskare liv.

Vad är immunförsvaret?

Immunförsvarets olika delar skyddar din kropp mot främmande organismer. Det kan till exempelvis vara bakterier, virus, parasiter och svamp. Det yttersta skyddet är huden samt ett kontinuerligt skydd av slemhinna som täcker både munhåla, tarmkanal och lungor.

I blodet finns en mängd celler som skyddar kroppen genom att hitta, attackera och bryta ner främmande organismer som annars kan orsaka sjukdom. Immunförsvaret skyddar oss vid kontakt med främmande organismer ‒ det hjälper till att hålla oss friska.

5 sätt att stärka immunförsvaret

Det finns mycket du kan göra för att stötta ditt immunförsvar.

  • Ät en balanserad och näringsrik kost fylld med vitaminer, mineraler och antioxidanter.
  • Regelbunden fysisk aktivitet ‒ behåll din träningsrutin så länge du känner dig frisk.
  • Goda sömnvanor ‒ prioritera din sömn.
  • Minska stressen i vardagen, till exempel genom att promenera i naturen, djupandas, utöva yoga och meditera.
  • Gör utrymme för meningsfulla samtal med personer i din närhet. Utforska gärna digitala lösningar för kontakt på distans.

Om våra livsstilsråd

Här vill vi inspirera och informera om olika metoder som du kan prova för en hälsosam livsstil. Vi tänker att det kan vara motiverande och utvecklande att översätta forskning till handfasta råd. Med det sagt passar inte alla råd alla människor.

Råden är inte avsedda att ersätta behandling från din läkare eller psykolog. Om du har eller misstänker att du har ett medicinskt problem så kan du vända dig till oss på KRY för att få hjälp.

Referenser

Allt vi gör är baserat på forskning. De här artiklarna tyckte vi var intressanta. Kanske vill du också läsa mer?

  1. Househam AM (2017) The Effects of Stress and Meditation on the Immune System, Human Microbiota, and Epigenetics. Adv Mind Body Med. 2017 Fall;31(4):10-25.

  2. Besedovsky L et. al (2019) The Sleep-Immune Crosstalk in Health and Disease. Physiol Rev. 2019 Jul 1;99(3):1325-1380.

  3. Simpson RJ et. al (2015) Exercise and the Regulation of Immune Functions. Prog Mol Biol Transl Sci. 2015;135:355-80.

GRANSKARE
Marie Gershagen
legitimerad läkare
Senast uppdaterad:
10:00 18 mar 2020