Kry-logo
Så här jobbar du hemma ‒ praktiska råd från medarbetare på kry

Så här jobbar du hemma ‒ praktiska råd från medarbetare på Kry

Senast uppdaterad:
lör 28 mars 2020
Efter några veckors hemmajobbande bad vi medarbetarna på KRY att dela med sig av sina bästa tips för ett välfungerande arbetsvardag på hemmaplan. Här är deras samlade erfarenheter.

En arbetsdag på hemmakontoret

GÅ TILL JOBBET Gör det du brukar göra inför en dag på jobbet. Ställ klockan och gå upp i tid. Bibehåll dina vardagsrutiner så långt det är möjligt med alla de vanliga inslagen av morgondusch, frukost, tandborstning och påklädning. Kanske kan du också ta en promenad runt kvarteret, som om du var på väg till jobbet.

SKAPA DITT HEMMAKONTOR Avsätt ett utrymme i hemmet där du kan fokusera på ditt arbete. Det bör vara en trivsam och bekväm plats som stöttar dig i ditt jobbande, både mentalt och fysiskt. Kom ihåg vattenglaset! Ha ett pågående videomöte med en eller flera kollegor, även om ni inte pratar hela tiden. På så sätt har ni både sällskap och ett forum för frågor samt erfarenhets- och idéutbyte nära till hands.

BIBEHÅLL DINA ARBETSTIDER Bibehåll dina vanliga arbetstider med utrymme för bensträckare, lunch och lite längre raster. Fortsätt att vara social med dina kollegor, både för nytta och nöje. Schemalägg och bjud in till gemensamma fikapauser via video, för att på så sätt fortsätta att ge näring till relationerna. Ni som bor i närheten av varandra kanske kan ta vissa möten under promenader som ni går på tillsammans, eller ses för lunchpromenad.

SKILJ PÅ ARBETE OCH FRITID När arbetsplatsen och hemmet inte längre är två separata platser, ställs det högre krav på dig att skilja jobb och fritid åt. Låt arbetsdagen ha ett bestämt slut. Ta hjälp av kollegor och peppa varandra att ”gå hem”. Stäng ner datorn och gör något annat. Bibehåll kontinuiteten – brukar du träna på vägen hem från jobbet så avsluta arbetsdagen hemma på samma vis. Byt träningen inomhus mot fysisk aktivitet utomhus.

Se omställningens möjligheter

Det kan vara frustrerande att behöva ställa om hela sin vardag på grund av smittans framfart. Men förutom att bidra till minskad smittspridning kan hemmajobbandet även föra med sig andra fördelar. Exempelvis kan tiden som du vanligtvis lägger på att pendla till och från jobbet nu användas till att utveckla en ny hälsorutin. Gå på en extra promenad, ta en joggingtur förbi utegymmet eller varför inte börja meditera? Det finns otaliga online-tjänster som erbjuder en variation av möjligheter – alltifrån yoga till styrketräning och dans.

Du som kan ‒ dela med dig

I en tid som denna, då många människor står inför stora utmaningar, kan alla som är fortsatt friska och med arbetet i behåll bidra på flera sätt. Stötta de verksamheter som du har möjlighet till, särskilt de som tidigare varit din oas i vardagen. Beställ take-away från din favoritrestaurang eller köp biljetter till kommande idrotts- och kulturevenmang.

Senast uppdaterad:

Fler artiklar