Gravid vecka 31

Barnmorskans tips

Bra träningsformer i tredje trimestern är till exempel simning, vattengympa för gravida eller baspass på ett gym.

Barnets utveckling

Barnet börjar samla på sig underhudsfett nu, och det gör att huden som tidigare har varit skrynklig nu får en slätare yta.

Graviditetssymptom

Nu börjar många känna sig mer otympliga och orörliga. Du blir mer framtung när magen växer och det är vanligt att ha ont i ryggen.

Egenvård

Det kan motverka ont i ryggen att ha bra hållning. Vila och avslappning kan också vara hjälpsamt. För att avlasta ryggen kan du testa att ligga på golvet och lägga upp benen på en pall.

Det är både bra och viktigt att röra på sig även under den tredje trimestern. Gör aktiviteter med låg ansträngningsnivå dagligen, till exempel att träna musklerna i bäckenbotten. Det är också bra att göra någon någon aktivitet på måttlig ansträngningsnivå som att städa eller promenera. Försök göra någon aktivitet som höjer pulsen två till tre gånger i veckan. Välj en aktivitet som fungerar för dig och din kropp.

Dags att börja tänka på

Du som har ett fysiskt ansträngande arbete som inkluderar till exempel tunga lyft kan ansöka om graviditetspenning från och med vecka 32. Du kan läsa mer om graviditetspenning på Försäkringskassans webbplats.

Senast uppdaterad:
Innehållet har granskats av:
Elisabeth Rosén, legitimerad läkare, specialisttjänstgöring inom gynekologi och obstetrik

Relaterat:

Gravid vecka 32Gravid vecka 33