KVALITETSARBETE

Vår patientsäkerhetsberättelse 2020

Senast uppdaterad:
2020 var ett händelserikt år på många sätt. Under året vidareutvecklade vi den digifysiska vården, initierade nya digitala tjänster samt arbetade aktivt med covid-19. Läs fjolårets patientsäkerhetsberättelse här.

Varje år ska alla vårdgivare dela sin patientsäkerhetsberättelse. I den ska det tydligt framgå hur vårdgivaren arbetat för att identifiera, analysera och minska riskerna i vården. Syftet är att redovisa mål och strategier på ett transparent och tydligt sätt – både internt och externt.

Vi på Kry har som målsättning att leverera en högtillgänglig och högkvalitativ vård som är lika för alla, oavsett bostadsort, livssituation och modersmål.

Ett antal insatser har gjorts under föregående år för att nå vår målsättning. Under 2020 förvärvade vi vårdbolaget Helsas 13 vårdcentraler i fem regioner samt öppnade tre egna vårdcentraler i Region Stockholm. I det dagliga arbetet fortsatte vår nära samverkan med andra delar av vården såsom regioner, kommuner, apotek och andra vårdgivare.

Vi på Kry arbetar också kontinuerligt med att ta hänsyn till patienters och närståendes synpunkter och delaktighet, till exempel genom att efter varje möte samla in åsikter från patienten. Varje åsikt värderas och ligger till grund för förbättring och hanteras med kort varsel.

Här följer konkreta exempel på våra åtgärder för att öka patientsäkerheten:

  • Handledning för nya läkare, sjuksköterskor och psykologer i den digitala tjänsten.
  • Fortsatt journalgranskning av samtliga kliniker i den digitala tjänsten med återkoppling. Journalgranskning även av läkare inom fysisk vård.
  • Kompetensförstärkning genom utbildningar och uppdaterade onboardingprocesser.
  • Utveckling av Nationell Patientöversikt, NPÖ, som innebär att vi nu även är producenter i denna tjänst.
  • Genomförda riskanalyser innan nya verksamheter startar.
  • Uppdaterat ledningssystem: QM.

Ovan initiativ har gett oss goda resultat, som till exempel:

  • Fler medarbetare rapporterar avvikelser.
  • Minskat antal avslagna remisser genom säkra rutiner för remisshantering.
  • Antalet listade patienter har ökat på våra vårdcentraler.
  • Ett gemensamt ledningssystem för digital och fysisk vård har implementerats.
  • Lanserat ett standardiserat behandlingsprogram för depression samt påbörjat arbete med program för behandling av ångestsyndrom samt stress och utmattning.

Vi på Kry arbetar ständigt för att driva utvecklingen framåt. För 2021 planerar vi att implementera följande förbättringar:

  • Införa MedRave på samtliga fysiska vårdcentraler, för att kunna arbeta med kvalitetsförbättringar utifrån medicinska uppföljningsmått.
  • Införa ett uppdaterat och integrerat ledningssystem för Kry och Helsas nu integrerade verksamheter.
  • Införande av ett enhetligt avvikelsehanteringssystem: KryVik.
  • Utveckla den digifysiska vården.

Nedan kan du läsa patientsäkerhetsberättelsen i sin helhet.

Ladda ned

Hitta en mottagning

Vi har mottagningar på flera platser i Sverige – här kan du hitta en nära dig.

Ditt postnummer
Se alla mottagningar

Fler artiklar

Kvalitetsarbete – 8 nov. 2020

En sammanfattning av Krys kvalitetsrapport 2020

I en ny rapport redovisas nyckeltal för Krys nationella verksamhet samt de två första månaderna med fysiska verksamheter i Stockholm – med syftet att öka transparens och tydliggöra vad en digifysisk vårdmodell kan tillföra svensk hälso- och sjukvård.

Läs mer