Kry först i världen med ny VR-behandling av talarskräck

VR låda

Kry är först ut i världen med att erbjuda allmänheten behandling av scen- och talarskräck med hjälp av VR-teknik i kombination med psykologsamtal. Fördelarna jämfört med traditionell KBT är att det går att återskapa situationer och övningstillfällen som är svåra att arrangera i verkliga livet.

Att träna i en virtuell miljö kan vara första steget för någon som annars inte vågar utmana sin rädsla. I den virtuella världen kan patienten utsätta sig för sådant som känns svårt under lugna, kontrollerade former, i sin hemmiljö, tillsammans med sin psykolog som guidar i realtid. Det är ett bra exempel på hur ny teknik och nya innovationer leder till direkt patientnytta, säger Jesper Enander, chefspsykolog på Kry.

Behandlingen riktar sig till personer över 18 år som är bosatta i Sverige och lider av talrädsla, rampfeber eller talängslan. Patienten får ett VR-headset skickat hem till sig. Under en veckas tid arbetar patienten intensivt tillsammans med sin psykolog och genomgår då fyra olika VR-övningar, som innebär att patienten får öva på att tala inför andra människor i olika situationer. Patienten genomför övningarna i sitt hem och har samtidigt sin psykolog med sig, som guidar, stöttar och coachar i realtid. Patienten får även gå en kurs där de efter VR-övningarna lär sig mer om vad scenskräck är, konkreta verktyg och övningar för att träna vidare i sin vardag. Efter en månad träffar man sin psykolog för att följa upp och utvärdera hur det gått.

Vi vet att scen- och talarskräck är väldigt vanligt förekommande och förhoppningen är att vår metod ska kunna hjälpa många fler så att de inte längre begränsas av sin scen- och talarskräck. Forskning har visat att KBT vid scenskräck har god effekt. Vi är hoppfulla om att VR-tekniken kan göra behandlingen ännu bättre, säger Jesper Enander.

Linda Bengtsson Head of Media Relations 070- 591 89 25

Kry gör det möjligt för patienter att träffa läkare och psykologer via videosamtal. Kry kan hjälpa till med diagnos, recept, sjukintyg, remiss, provtagning eller medicinsk rådgivning. Idag erbjuder Kry patienter från hela landet vård på lika villkor under större delen av dygnets timmar med endast några minuters väntetid.