Kry-logo
Ladda ned

Kry förvärvar psykologiappen Enjo

mån 1 apr. 2019

KRY förvärvar bolaget Hello Shim, som utvecklat psykologiapparna Enjo och Shim. Med förvärvet, som är KRYs första, stärker KRY sin marknadsledande position för det fortsatta bygget av framtidens hälso- och sjukvård.

Framtidens vård är personlig och individanpassad. Därför stärker vi nu upp vårt team med ledande spetskompetens inom utveckling av personlig och empatisk teknik som hjälper användaren att ta hand om sin egen hälsa, säger Johannes Schildt, KRYs VD om förvärvet som är bolagets första.

Appen Enjo är en empatisk chatbot som genom en personligt anpassad konversation hjälper användaren att ta hand om sitt mentala välmående. Enjo har rekommenderats av Apple i App Store i 10 länder, och har bland annat blivit utvald till ”App of the day” i App Store i Storbritannien.

Hoa Ly, VD och grundare av Hello Shim, disputerade 2015 med världens första doktorsavhandling om smartphonestöd i depressionsbehandling. En studie på Enjos föregångare Shim, gjord i samarbete med Linköpings universitet, visade att regelbundna samtal med chatbotten ledde till lägre stress och högre mentalt välmående.

En empatisk, personligt anpassad digital tjänst som är närvarande i användarens vardag är en nyckel till att leverera preventiv vård och hjälpa våra patienter att hålla sig friska, säger Johannes Schildt.

Vi är imponerade av vad KRY redan har uppnått och känner att de är bäst positionerade för att skapa en helt ny typ av vård där tekniken möjliggör mer effektiv behandling, stöd för användaren i sin vardag och en mer personlig och bättre upplevelse, säger Hoa Ly.

• Hello Shim har utvecklat två chatbotar för mentalt välmående, Shim och Enjo.

• Enjo har blivit rekommenderad av Apple i App Store i mer än 10 länder, och bland annat blivit “App of the Day” i Storbritannien.

• En vetenskaplig studie genomförd i samarbete med Linköpings universitet visade att regelbundet chattande med Shim i två veckor ledde till lägre stress och högre välmående.

• Bland bolagets investerare finns bland annat affärsänglarna Ludvig Linge, Hampus Jakobsson, Alfred Ruth, Sophia Bendz och Mattias Miksche.

Företagsnyheter – 30 maj 2022
Företagsnyheter – 8 apr. 2022
Kry fortsätter satsa på psykisk hälsa
Under förra året förvärvade Kry bolaget PBM, som är experter inom beteendepsykologi. Nu tas nästa steg för att stärka arbetet med psykisk hälsa, både inom barn- och ungdomspsykiatrin och kring företagshälsovård när Adavio blir en del av Kry-familjen.