5 tips för att undvika juldepression

Jesper Enander

Julen ska vara en tid av glädje, gemenskap och avkoppling. Tyvärr ser verkligheten annorlunda ut, och många drabbas istället av stress och nedstämdhet i samband med högtider. Enligt en studie av American Psychology Association så drabbas hela 38 procent av oss av ökad stress under julen.

Orsakerna till stress och nedstämdhet under högtidsdagarna kan vara flera.

Vissa känner stress kring att leverera en “perfekt” jul och för många är dessutom julen en ekonomiskt ansträngd period, vilket i sig kan vara väldigt stressande. Många berättar att de oroar sig kring att umgås med familj och släkt som man kan ha ett komplicerat förhållande till, med en rad olika typer av konflikter. Men det kan också handla om det motsatta - att man är ensam och inte har någon att fira med. Nära och kära kanske inte bor i närheten eller så finns de inte kvar. Något som kan leda till nedstämdhet, säger Jesper Enander, chefspsykolog på vårdgivaren KRY.

Här är Jespers fem bästa tips för att må bra under julen:

1. Allt under julen behöver inte vara perfekt

Många av oss försöker leva upp till en orealistisk bild av hur julen ska vara. Det kan leda till stor stress. Försök att släppa kraven på att julen ska bli sådär perfekt som i filmer eller reklam. Fokusera istället på det som julstämningen faktiskt handlar om - att visa uppskattning, vänskap och kärlek för dina medmänniskor.

1. Träna dig på att vara närvarande i nuet

Julen är ofta en tid för reflektion, men det är lätt att ryckas med i tankar om saker som hänt i det förflutna, eller tankar om hur saker borde bli i framtiden. Försök istället att träna på att vara närvarande i nuet. Fokusera på det som händer här och nu, och om du märker att dina tankar driver iväg, för varsamt tillbaka ditt fokus på nuet.

1. Ta en paus från sociala medier

Forskning har visat att det finns ett samband mellan användning av social media och nedstämdhet. Ta en paus ifrån social media under julen och inför mobilfri tid.

1. Träna fysiskt

När vi tränar så frigör vi endorfiner i kroppen och forskningen visar att så lite som 30 minuters konditionsträning kan ge en rejäl humörboost.

1. Om du mår riktigt dåligt - sök hjälp.

Om du känt dig stressad eller nedstämd under en längre period så är det viktigt att söka hjälp. Ta kontakt med en läkare eller psykolog, både medicin eller terapi fungerar om du skulle vara drabbad av en depression.

Om Jesper Enander Jesper Enander är leg. psykolog och med. dr. Han har disputerat vid Karolinska Institutet där han forskat om digital psykologi. Han har också i samarbete med Karolinska Institutet och Harvard Medical School genomfört den första studien i sitt slag på internetbehandling och KBT där patienter från hela världen har kunnat delta och få behandling på distans. Jesper har även lång erfarenhet inom barn och vuxenpsykiatrin, där han bland annat varit kvalitetsansvarig för flera mottagningar inom den offentliga vården.

För mer information vänligen kontakta: Samuel Danofsky samuel@kry.se 0706-56 31 82