Kry och PBM går samman i gemensam storsatsning på psykologi

Vårdgivaren Kry går samman med PBM som är experter inom beteendepsykologi. Med hjälp av forskning och innovation är förhoppningen att samgåendet ska leda till utvecklade arbetssätt i vård och behandling av mental ohälsa.

Mental ohälsa är idag ett av våra största samhällsproblem. Barn och unga är en särskilt utsatt grupp, där den mentala ohälsan har ökat kraftigt de senaste åren. Frågan är extra aktuell när vi nu ser den negativa psykiska inverkan som pandemin haft på många. Under pandemiåret har det skett en tydlig ökning bland patienter som vill träffa en psykolog digitalt. Samtalen till Krys psykologer ökade med hela 130% jämfört med föregående år. För att möta den ökade efterfrågan från patienter genom att ytterligare bredda verksamheten och satsa på utveckling och innovation inom området, går nu Kry samman med PBM.

Vi är väldigt glada över samgåendet med PBM och ser fram emot att tillsammans arbeta för att skapa ännu bättre förutsättningar i arbetet med människors psykiska hälsa. Krys vision är att kunna erbjuda en god och trygg vård för alla - oavsett om det gäller fysisk eller mental hälsa. Tillsammans med PBM blir vi en aktör med hög kompetens inom beteendepsykologi och digitala arbetssätt, vilket skapar nya möjligheter för att möta patienternas behov, säger Erik Hjelmstedt, Sverigechef på Kry.

PBM erbjuder klinisk och konsultativ expertis inom beteendepsykologi. PBM har mottagningar i Stockholm, Göteborg, Malmö, Östergötland och Gävle och har även plattformar för hantering och behandling av mental ohälsa helt digitalt.

Krys expertis inom digitala arbetssätt gör det möjligt för oss att nå ut med vår kompetens till ännu fler och möta våra patienter och partners på nya vis. Det ska bli mycket roligt att få sätta igång det gemensamma arbetet där vi kommer dra nytta av varandras respektive expertområden för att driva utveckling inom branschen. Med hjälp av forskning och nytänkande vill vi förändra hur beteendepsykologin skapar nytta för människor, grupper, verksamheter och hela samhället och ge de som är verksamma inom fältet de bästa möjliga förutsättningarna för att bemöta ett växande samhällsproblem, säger Christian Walén, vd för PBM.

Nu påbörjas arbetet med att ta fram gemensamma planer och strukturer för samarbetet framåt.

Om Kry Sedan starten 2015 har Krys läkare, sjuksköterskor och psykologer hjälpt nästan tre miljoner patienter i Sverige. Utöver digitala vårdmöten har Kry även 18 vårdcentraler runt om i Sverige. Målet är att vara den ledande aktören som kombinerar digitala och fysiska patientmöten för en ökad tillgänglighet i vården. Kry är Europas största digitala vårdgivare och finns även i England, Norge, Frankrike och Tyskland.