Kry fortsätter satsa på psykisk hälsa

Under förra året förvärvade Kry bolaget PBM, som är experter inom beteendepsykologi. Nu tas nästa steg för att stärka arbetet med psykisk hälsa, både inom barn- och ungdomspsykiatrin och kring företagshälsovård när Adavio blir en del av Kry-familjen.

Adavio är en snabbväxande vårdleverantör som vill fokusera på innovativa digitala lösningar för att utveckla bland annat företagshälsovården och barn- och ungdomspsykiatrin (BUP). Adavio erbjuder även neuropsykologiska utredningar via offentliga upphandlingar i Jönköping, Kronoberg och Kalmar samt aktivitetsförmågeutredningar till Försäkringskassan. För att möta den ökade efterfrågan och för att ytterligare bredda verksamheten och satsa på utveckling och innovation inom området, så blir nu Adavio en del av PBM och Kry.

- Kry arbetar för att kunna erbjuda en god och trygg vård för alla och det här är därför ett naturligt steg för oss. Vi har redan sett hur Kry och PBM har stärkt varandra genom att kombinera digitala arbetssätt med klinisk och konsultativ expertis inom beteendepsykologi. Med Adavio och deras enorma kompetens kommer vi nu kunna erbjuda samma goda vård kring psykisk hälsa kopplat till företagshälsovård och inte minst BUP. Jag ser verkligen fram emot att få in Adavio i Kry-familjen, säger Christian Walén, vd för PBM

Mental ohälsa är idag ett av våra största samhällsproblem. Frågan är extra aktuell när vi nu ser den negativa psykiska inverkan som pandemin haft på många. Under pandemin har det skett en tydlig ökning bland patienter som vill träffa en psykolog digitalt. Samtalen till Krys psykologer ökade med hela 130% 2021 jämfört med föregående år.

Även på arbetsplatser runt om i landet ser företag det ökade behovet av företagshälsovård kopplat till psykisk hälsa. På Adavio arbetar idag ett mycket kompetent team med drygt 20 medarbetare där grundarna nu ser fram emot nästa steg.

- Vi är väldigt glada över att bli en del av Kry och PBM och vi ser att det kommer driva utvecklingen framåt och ger oss chansen att ta ännu mer ansvar för att få fler att må bättre. Det kommer göra det möjligt att skala upp vår verksamhet och satsa på fler digitala lösningar. Tillsammans blir vi en aktör som på riktigt både kan stärka företagshälsovården och möta patienternas behov på ett bättre sätt, säger Violetta Georgievska, medgrundare för Adavio

Nu påbörjas arbetet med att ta fram gemensamma planer och strukturer för samarbetet framåt.

För mer information, vänligen kontakta:
Jonas Beltrame-Linné
Presschef Kry