Krys satsning på lokala vårdcentraler fortsätter

Krys satsning på fysisk vård fortsätter då 11 nya Kry-vårdcentraler utökar den fysiska närvaron och totalt kommer Kry driva 28 lokala vårdcentraler och vårdenheter. Dessutom etablerar sig Kry fysiskt i två nya regioner, region Kalmar och region Blekinge.

Kry är Europas största digitala vårdgivare med visionen om att bidra till en mer jämlik och tillgänglig vård för alla. I Sverige har Kry nu växt till att vara en av de största privata primärvårdsgivarna, både tack vare att digital vård blivit en naturlig del i vårdkedjan och att Kry har fler och fler fysiska vårdcentraler runt om i landet.

- Att vi på Kry nu kommer kunna erbjuda ännu mer fysisk vård lokalt på olika platser i Sverige utanför storstadsregionerna känns mycket bra. Det är ett naturligt steg för oss som en av Sveriges största primärvårdgivare då vi vill hjälpa så många patienter som möjligt. Vårt utvecklingsarbete drivs av att förbättra tillgängligheten till vården och det gör också att vi kan ta ännu mer ansvar i våra patienters vårdresa och stärka kontinuiteten, säger Krys primärvårdschef Claes Ruth.

Kry har precis förvärvat Cityläkarnas och Hälsohusets fem vårdmottagningar i region Kalmar och region Blekinge som nu är en del i Kry-familjen. I Höör kommer Kry öppna en helt ny vårdcentral efter sommaren och i Norrköping är det tre vårdcentraler som tidigare varit Helsa-vårdcentraler som nu blir Kry fullt ut. Dessutom ska en ny hälsomottagning i Oxelösund öppnas. Sist men inte minst så kommer ytterligare en vårdcentral i Bromölla bli en del av Kry. Totalt är det 11 nya Kry-vårdcentraler och dessutom etablerar sig nu Kry i två nya regioner, Kalmar och Blekinge.

- Det är verkligen glädjande att vi växer och inte minst att vi blir en naturlig del i den regionala vården i två nya regioner. Vi vill vara bäst på digital vård och vi vill samtidigt vara närvarande fysiskt lokalt runt om i landet och hjälpa patienter i hela deras primärvårdsresa, inte minst utanför storstadsregionerna. På så sätt bidrar vi till en mer jämlik vård över hela Sverige, säger Krys primärvårdschef Claes Ruth.

Genom att behandla patienter digitalt när det går och fysiskt lokalt när det behövs så blir det enklare att komma i kontakt med vården och frigör även mer tid för fysiska besök på vårdcentralerna för de patienter som är i behov av det.

För frågor och intervju, vänligen kontakta

Jonas Beltrame-Linné Presschef Kry 010-17 86 200 jonas.linne@kry.se