Statlig utredning missar målet - patienterna de stora förlorarna

Livia Holm

Idag presenterades slutbetänkandet av den statliga utredningen Styrning för en mer jämlik vård (SOU 2019:42). Om utredningens förslag blir verklighet så har de omfattande inverkan på den digitala vårdens framtidsutsikter.

Det är positivt att utredningen ser fördelarna med digital vård. Den digitala vården är i dag den enda vård som är jämlik på riktigt. Däremot beklagar vi att utredningen inte ger svar på vårdens stora utmaningar - nämligen hur vi får en mer jämlik vård där patientens behov står i centrum. Hela utredningen genomsyras av att man värnar systemet före patienten, säger Livia Holm, Policy- och utvecklingschef hos KRY.

Branschrådet för digital vård kommer att göra en skuggutredning och skriva ett remissvar inklusive policyförslag för digitala vårdgivare i allmänhet samt vad SKL borde titta vidare på och utreda mer grundligt..

Vi aktörer i branschen vill aktivt bidra i den kommande processen framåt eftersom vi sitter på spetskunskapen om digital vård, som vi är övertygade om, kan lösa många av vårdens problem, avslutar Livia Holm.

Livia Holm, Policy- och utvecklingschef hos KRY finns tillgänglig för frågor kring utredningens konsekvenser för KRY och KRY:s patienter.

Kontakt pressfrågor: Katja Werner 070 - 209 22 79 press@kry.se