Kry-logo
Ladda ned

Statlig utredning missar målet - patienterna de stora förlorarna

Livia Holm
mån 30 sep. 2019

Idag presenterades slutbetänkandet av den statliga utredningen Styrning för en mer jämlik vård (SOU 2019:42). Om utredningens förslag blir verklighet så har de omfattande inverkan på den digitala vårdens framtidsutsikter.

Det är positivt att utredningen ser fördelarna med digital vård. Den digitala vården är i dag den enda vård som är jämlik på riktigt. Däremot beklagar vi att utredningen inte ger svar på vårdens stora utmaningar - nämligen hur vi får en mer jämlik vård där patientens behov står i centrum. Hela utredningen genomsyras av att man värnar systemet före patienten, säger Livia Holm, Policy- och utvecklingschef hos KRY.

Branschrådet för digital vård kommer att göra en skuggutredning och skriva ett remissvar inklusive policyförslag för digitala vårdgivare i allmänhet samt vad SKL borde titta vidare på och utreda mer grundligt..

Vi aktörer i branschen vill aktivt bidra i den kommande processen framåt eftersom vi sitter på spetskunskapen om digital vård, som vi är övertygade om, kan lösa många av vårdens problem, avslutar Livia Holm.

Livia Holm, Policy- och utvecklingschef hos KRY finns tillgänglig för frågor kring utredningens konsekvenser för KRY och KRY:s patienter.

Kontakt pressfrågor: Katja Werner 070 - 209 22 79 press@kry.se

Företagsnyheter – 30 maj 2022
Företagsnyheter – 8 apr. 2022
Kry fortsätter satsa på psykisk hälsa
Under förra året förvärvade Kry bolaget PBM, som är experter inom beteendepsykologi. Nu tas nästa steg för att stärka arbetet med psykisk hälsa, både inom barn- och ungdomspsykiatrin och kring företagshälsovård när Adavio blir en del av Kry-familjen.