Kry-logo
Ladda ned
Så berättar du för dina nära om din psykiska ohälsa

Så berättar du för dina nära om din psykiska ohälsa

Senast uppdaterad:
tis 5 okt. 2021
Vissa av oss har svårt att prata om våra känslor – särskilt när vi mår dåligt. Här ger vi dig några förslag på hur du kan berätta för din familj, en läkare eller din chef att du inte mår bra. Och få den hjälp du förtjänar.

Vill du inte besvära andra människor med dina problem? Eller är du orolig över vad de ska tycka? Du är inte ensam. Men oavsett anledning är det alltid en bra idé att be om hjälp – det är oftast första steget mot en förbättring.

Hittills under 2021 har 1 av 5 vuxna upplevt symptom på depression eller nedstämdhet, vilket är mer än dubbelt så många som före coronapandemin. Många får dock inte den hjälp de behöver.

Nedan ger vår läkare och vår psykolog dig råd på hur du kan formulera dig när du vill berätta om ditt mående för familj och vänner, sjukvården och din arbetsgivare.

Familj och vänner

– Dina närmaste är vanligtvis dina viktigaste källor till stöd och hjälp. Vi underskattar ofta hur mycket hjälp vi kan få av familj och vänner, säger Cecilia Radecka, psykolog på Kry.

Var så öppen och ärlig som möjligt
Genom att berätta hur du mår ger du människorna runt omkring dig möjlighet att förstå vad du går igenom. Om det känns för svårt att beskriva din egen situation kan du visa dem en artikel från internet eller en bok.

Fundera på vad du vill få ut av samtalet
Om du förklarar vad du vill att samtalet ska leda till blir det lättare för dina anhöriga eller vänner att förstå hur de kan hjälpa dig på bästa sätt. Det kan handla om att bara lyssna, finnas till hands eller hjälpa till med praktiska saker.

Ha inte för höga förväntningar på det första samtalet
Även om psykisk ohälsa är väldigt vanligt kan det ibland vara svårt att greppa. Det kanske visar sig att personen du pratar med själv har haft liknande upplevelser eller känner någon annan som har det. Ge personen tid att bearbeta det du har berättat och kom överens om att återuppta samtalet vid ett senare tillfälle.

Så kan du inleda samtalet
Här följer några exempel på hur du kan inleda ett samtal med vänner eller familjemedlemmar:

  • ”Jag har inte mått så bra den senaste tiden”.
  • ”Jag är inte riktigt mig själv just nu. Kan jag berätta för dig vad jag går igenom?".
  • ”Jag vet att vi inte brukar prata så ofta, men jag har det lite jobbigt just nu. Kan jag ringa dig?”.

Sjukvården

Sjukvårdens uppgift är att hjälpa dig och de kan berätta vilken behandling och hjälp som passar bäst för dig. De har också stor kunskap om psykisk ohälsa, så du behöver inte känna dig generad.

– I vissa fall kan det vara nödvändigt att söka läkarvård, till exempel om du upplever fysiska symptom eller behöver hjälp med medicinering, säger Cecilia. Den som lider av depression eller ångest kan också behöva prata med en psykolog eller terapeut.

Skriv ner vad du vill säga
Gör en lista över vad du vill prata om innan läkarbesöket. Du kan till exempel skriva upp frågor du vill ställa eller ord och fraser som beskriver hur du mår. Då har du något att luta dig mot om du tappar bort dig under besöket.

Var inte rädd för att be om mer information
En läkare bör diskutera olika behandlingsalternativ med dig, både samtalsterapi och medicinering. Be alltid om mer information om du behöver det.

Var öppen med hur du mår
Det här är din möjlighet att ge läkaren så mycket information som du känner dig bekväm med. Om läkaren anser att ditt jobb påverkar ditt mående eller att du skulle må bra av att stanna hemma ett tag kan hen sjukskriva dig. En läkare gör en bedömning utifrån dina symptom och rekommenderar en viss tids sjukskrivning.

Så kan du inleda samtalet
Här följer några exempel på hur du kan inleda ett samtal med sjukvården:

  • ”Jag har mått så här i X dagar/veckor/månader/år”.
  • ”Jag vill gärna veta vilken hjälp som finns”.

Arbetsgivare

Ditt psykiska mående kan påverka alla aspekter av livet, inklusive ditt arbete. Många av oss vill helst inte prata om psykisk ohälsa på jobbet av rädsla för att bli dömda eller inte tas på allvar. Det är dock din chefs uppgift att se till att du kan göra ett så bra jobb som möjligt, så därför är det bra om du berättar för hen vad du går igenom.

– Att berätta för arbetsgivaren att du behöver hjälp är något av det modigaste du kan göra, säger Cecilia. Det kanske inte är så lätt, men när vi undviker sådant vi är rädda för förstärks oftast våra negativa tankar kring det. De flesta chefer uppskattar att deras medarbetare är öppna med hur de mår och kommer att visa förståelse.

Välj att prata med en läkare eller din chef först
– Om ditt mående beror på arbetsrelaterad stress bör du först prata med din chef, säger Rhianna McClymont, allmänläkare på Kry i England. Om arbetsgivaren kan förbättra arbetssituationen behövs ofta ingen annan hjälp.

– Om problemen inte är kopplade till arbetet tycker jag däremot att du först bör vända dig till en läkare, säger Rihanna. Ett läkarutlåtande kan göra det lättare att förklara situationen, särskilt om du behöver stanna hemma från jobbet ett tag.

Fundera på vad du vill få ut av samtalet
Om du tror att du eller din arbetsgivare kan göra förändringar som underlättar och förbättrar ditt psykiska mående är det bra att skriva ner dem. Det kan till exempel handla om ledighet för en behandling eller nya arbetstider eller arbetsuppgifter.

Prata med HR-avdelningen
Du bestämmer själv vem du vill prata med. Kanske är det skönare att först berätta för HR-avdelningen innan du pratar med din chef. Boka ett möte i ett avskilt rum eller någon annanstans där du känner dig bekväm.

Så kan du inleda samtalet
Här följer några exempel på hur du kan inleda ett samtal med din arbetsgivare:

  • ”Jag behöver prata med dig, har du tid?”.
  • ”Jag har känt mig otroligt stressad och vill gärna prata om hur vi kan minska min arbetsbelastning”.
  • ”Jag behöver fokusera mer på min psykiska hälsa. Kan vi prata om att justera min arbetstid?”.

Så kan Kry hjälpa till

Du kan vända dig till oss på Kry om du lider av psykisk ohälsa. En psykolog eller läkare gör en individuell bedömning baserat på dina symptom och det som framkommer under vårdmötet. Du kan därefter bli rekommenderad behandling alternativt hänvisad eller remitterad till vidare vård. Vid ångestrelaterade besvär kan vi erbjuda kontinuerlig uppföljning och återbesök till psykolog och läkare.
Boka möte
Granskare:

Cecilia Radecka

psykolog

Senast uppdaterad:

Fler artiklar

Psykisk hälsa – 6 okt. 2021 
Låt oss prata om klimakteriet och psykis...
Varför känner sig många nedstämda under klimakteriet? Vi pra... Läs mer
Psykisk hälsa – 5 okt. 2021 
Hur påverkas vår psykiska hälsa av socia...
Alla kan känna sig ensamma då och då. Men under coronapandem... Läs mer