Kry-logo
Ladda ned
Kom igång efter semestern och lär dig behålla dina rutiner på sikt

Kom igång efter semestern och lär dig behålla dina rutiner på sikt

Senast uppdaterad:
tors 20 aug. 2020
Dags att packa ihop sommaren och återgå till arbetet? Vare sig du längtar efter dina rutiner eller grämer dig för att börja jobba finns det sätt att förbereda sig på – så att du får en smidig övergång från semestern och behåller dina rutiner på sikt.

Sommaren lider mot sitt slut och de flesta har börjat jobba igen. En del trivs med rutiner och mår bra av att vakna tidigt på morgnarna. Men att känna sig omotiverad när det är dags att återgå till arbetet efter några veckors ledighet är vanligt – speciellt om du jobbar hemifrån. Här ger vi dig några goda råd på vägen.

Återskapa ditt hemmakontor

Om du hade en separat arbetsplats i hemmet innan semestern är det hög tid att återskapa den. Några dagar i förväg kan du ställa fram sådant som du behöver för att göra ditt jobb. Till exempel en dator, en skärm och ett anteckningsblock. Kom ihåg att även behålla dina vanliga vardagsrutiner så långt det går med inslag av morgondusch, frukost, tandborstning och påklädning. Kanske kan du också ta en promenad runt kvarteret, som om du var på väg till jobbet.

Träna på att släppa förväntningar

Det är vanligt att ha vissa förväntningar på sig själv när det är dags att börja jobba igen. Kanske tror du att motivationen mirakulöst ska vara tillbaka från dag ett och att du måste känna dig peppad på arbetsuppgifterna direkt. Detta stämmer inte alltid utan det är många som inte känner sig effektiva sina första arbetsdagar. Förväntningar kan i sig bidra till ökad stress ifall motivationen inte infinner sig på en gång. Det är lönt att träna på att försöka släppa tankar om förväntningar och bara acceptera att det tar tid att ställa om kropp och sinne efter ledigheten.

Acceptera ett lugnare tempo

Möttes du av ett fullspäckat schema direkt när du kom tillbaka efter semestern? Då är det lätt att känna sig överväldigad. Kroppen har gått på lågvarv under ledigheten och det är helt okej att vara trött de första dagarna. Acceptera att du behöver jobba i ett lugnare tempo – låt arbetsuppgifterna ta sin tid, dela upp dina sysslor under flera dagar och kom ihåg att ta pauser emellanåt.

Prata med vänner och kollegor om du känner dig ensam

Om du har umgåtts med mycket människor under sommaren kan omställningen till att jobba hemifrån kännas tuff – speciellt om du lever ensam. Håll regelbunden kontakt med dina nära och kära även när du har börjat jobba. Se till att boka in digitala träffar med dina kollegor och prata om hur ni upplever situationen. Kanske finns det fler som känner som du.

Reflektera över din livssituation

De första dagarna är det normalt att känna ett visst obehag av att återgå till gamla rutiner – men om känslan håller i sig så kan det vara något annat som stör. Försök att se tiden efter semestern som ett tillfälle för reflektion. Mår du dåligt över att jobba hemma eller är det något annat i din livssituation som behöver förändras för att du ska må bättre?

Fortsätt njuta av sommaren

Bara för att du har börjat jobba igen betyder inte det att sommaren är över. I bästa fall kan varma och soliga dagar hänga kvar långt in i september – så se till att njuta! Om du jobbar hemifrån och inte behöver pendla har du dessutom tjänat in lite extra ledig tid. Bjud över vännerna på en grillkväll en tisdag, bada efter jobbet eller sätt dig ute på terrassen för morgonmötet.

Gör förändringar om du mår ihållande dåligt

Om oron över jobbet övergår i ångest är det dags att fundera på att göra en förändring. Kanske kan du tala med din närmsta chef eller ta stöd från kollegor, vänner eller anhöriga för att hitta en lösning. Ifall ångesten påverkar din vardag eller känns svår att hantera på egen hand finns det professionell hjälp att få. Känner du dig deprimerad eller nedstämd kan du göra vårt självtest för att ta reda på om du lider av en depression, samt få råd kring när det är dags att söka professionell hjälp.

Så kan Kry hjälpa till

Om du har ångest eller känner dig deprimerad kan vi på Kry hjälpa till. Vårt kompetenta team av legitimerade psykologer erbjuder professionell bedömning, rådgivning och behandling utifrån dig och din unika situation. Hos oss kan du få den hjälp du behöver, utan att behöva vänta i månader på en tid. Allt vårt arbete baseras på aktuell forskning och våra psykologer använder sig av metoder baserade på kognitiv beteendeterapi, KBT.
Boka möte
Granskare:

Lina Anderhell Öberg

Legitimerad psykolog

Senast uppdaterad:

Fler artiklar