Kry-logo
Hem
Vägen ut ur ofrivillig ensamhet

Vägen ut ur ofrivillig ensamhet

Senast uppdaterad:
tors 20 maj 2021
Att vara ofrivilligt ensam är något som drabbar de flesta någon gång i livet, men vid högtider som jul och nyår brukar antalet ofrivilligt ensamma öka drastiskt. Särskilt i år – mitt under coronapandemin.

Det kan vara tungt att känna sig ensam och det kan dessutom vara skadligt för hälsan. Under jul- och nyårshelgen är det många som känner sig ensamma. Inte minst nu, under rådande pandemi, då vi ska undvika att umgås med människor utanför den närmsta kretsen.

Men det är inte bara restriktionerna under coronapandemin som kan leda till ofrivillig ensamhet. Vissa har ingen att fira jul med, andra känner sig utanför även om de firar tillsammans med någon och en del vill inte fira jul alls. Det faktum att det inte pratas om ofrivillig ensamhet är en del av problemet.

Skillnad mellan att vara själv och att vara ensam

Det är stor skillnad mellan att vara själv och att känna sig ensam, på samma sätt som att umgås och att känna gemenskap inte är samma sak.

Vad gäller ensamhet brukar det talas om två olika typer:

  • Social ensamhet innebär att du saknar en känsla av samhörighet med andra människor, såsom familj, vänner och bekanta.
  • Emotionell ensamhet innebär att du saknar någon att anförtro dig åt, någon som verkligen bryr sig, såsom en kärlekspartner.

Riskerna med ofrivillig ensamhet

Studier visar att ofrivillig ensamhet kan skapa ett lidande som i värsta fall kan leda till hälsobesvär, depression samt ångest. Kroppen kan reagera på ungefär samma sätt som när du utsätts för fara – nivåerna av stresshormon ökar samtidigt som immunförsvaret blir sämre på att hantera bakterie- och virusinfektioner.

Ensamheten kan innebära en ökad risk för att hjärt- kärlsjukdomar, stroke och demens. Risken att drabbas av psykiska problem kan också öka. Om du är ensam under lång tid kan du hamna i en ond cirkel där du får svårare att lita på andra människor, och svårare att se det positiva med socialt umgänge.

Medan samvaro, tvärtemot, har visats sig ha en lugnande effekt på människor.

Så kan du bryta ensamheten

Ensamhet kan alltså leda till både psykiska besvär och fysiska åkommor – men det finns vägar ut ur ofrivillig ensamhet. Nedan rekommendationer kanske inte alla lämpar sig för tillfället, men det är aldrig för tidigt att lära sig bryta mönster av ensamhet.

  • Lyft blicken från skärmen

När du ständigt tittar ner i din mobiltelefon riskerar du att missa mycket. Det oväntade leendet, den vänliga gesten – de små detaljerna som kan bidra till en känsla av att vara en del i ett större sammanhang.

  • Utmana rädslan

Att gå på fest kan kännas övermäktigt, men fundera på om det finns något lättare du skulle kunna börja med. Våga säg hej, sikta på lite småprat – kanske leder till att du hittar ett nytt sammanhang. Det finns sällan en snabb lösning.

  • Prata om det

Ofrivillig ensamhet är förknippat med stigma – det är skambelagt att vara ensam. Men om du vågar öppna dig och berätta hur du känner inser du snabbt att fler känner likadant. På så vis kan du bidra till att minska tabut och ibland kan stressen släppa lite, bara av att du får lätta på hjärtat.

  • Be om hjälp

Att bryta mönster är svårt, och ibland behövs en knuff i rätt riktning. En psykolog kan hjälpa dig att se saker utifrån nya perspektiv, och även ge dig verktyg att förbättra din självkänsla.

Så lättar du på ensamheten under coronapandemin

Eftersom vi lever i en utmanande tid när det inte är lämpligt att fira jul och nyår i ett stort sällskap, får vi försöka hitta andra sätt att stilla ensamheten på.

  • Kommunicera digitalt

I tider av social distansering är det lätt att känna sig ensam, speciellt när vi är rekommenderade att inte träffa människor på nära håll. Försök att hålla kontakten genom telefonsamtal, videosamtal och sms. Det är inte samma sak som att ses fysiskt, men det kan ge någon sorts lindring.

  • Träffas utomhus

Under vintern kanske det inte lockar att ge sig ut i regn eller snö, men om du klär dig varmt och träffar någon du tycker om på avstånd kan en utomhusvistelse faktiskt göra gott. Gå en promenad eller packa ner en termos med glögg i ryggsäcken och fika tillsammans ute i naturen.

  • Välj ut en nära vän att umgås med

Om du lever i ett ensamhushåll kan det vara tufft att inte få träffa andra. Men det är okej att välja ut en vän att umgås lite extra med. Julen blir inte som vanligt i år, men det kan kännas skönt att åtminstone ha sällskap om man vill det.

Det är viktigt att komma ihåg att ensamhet inte alltid är skadligt. En del trivs med att vara ensamma, samlar energi i sin ensamhet, finner det avkopplande och väljer det självmant. Att vara, och känna sig, ensam är också en del av livet.

Om du däremot ofta är ofrivilligt ensam och tycker att det påverkar din vardag negativt kan du självklart få professionell hjälp och verktyg för att ta dig ut ur ensamheten.

Så kan Kry hjälpa till

Du kan vända dig till oss på Kry om du vill prata med någon om din ensamhet. En psykolog gör en individuell bedömning baserat på hur du mår och det som framkommer under vårdmötet. Du kan därefter få hjälp eller bli remitterad till vidare vård vid behov.
Granskare:

Dag Härdfeldt

legitimerad psykolog

Senast uppdaterad:

Fler artiklar

Kry samarbetar med
MEDS.se loggaLloyds logoUnilabs logoSYNLAB - medilab logo

Kry-logo
Navigera

Kry ägs och drivs av Kry International AB (556967-0820).
Användarvillkor ·
kry.de ·
kry.no ·