Ladda ned Ladda ned

Gaser i magen

Alla har gaser i magen och vi fyller hela tiden på med nya. De orsakas av mat och luften vi sväljer. Ibland blir det för mycket gaser och då kan du känna obehag eller få ont i magen. Besvären brukar vara övergående och försvinna om gaserna släpps ut. Vid långvariga problem är det bra att se över kosten och undvika viss mat.

Gaser i magen är vanliga hos både barn och vuxna. Spädbarn bör exempelvis rapa efter en måltid för att inte få ont i magen. Gaser uppstår särskilt ofta i samband med graviditet.

De vanligaste symptomen på gaser är att magen känns bubblig eller “bullrig”. Kanske behöver du rapa mycket, släppa ut luft och gå på toaletten. Magen kan kännas uppsvälld och många drabbas även av magsmärtor.

Den främsta orsaken till gaser i magen är kolhydrater som bryts ner. Gaserna kommer också från den luft du får i dig när du äter och dricker samt från fibrer. Fibrer är nyttiga eftersom de hjälper magen att arbeta och ser till att blodsocker och kolesterol är på en jämn nivå, men de kan också ge mycket gaser. Andra orsaker till problem med gaser i magen kan vara att:

  • du är förstoppad
  • du är intolerant eller allergisk mot vissa födoämnen.

Behandlingen beror helt på vad som orsakar gaserna. Om du inte själv kan koppla ihop dina besvär med viss sorts mat eller dryck kan en dietist hjälpa dig att hitta en kost som gör att magen fungerar bättre. Det finns även läkemedel som lindrar symptomen. Vid svåra besvär som inte är övergående kan sjukvården hjälpa dig att utreda om du exempelvis är laktos- eller glutenintolerant. Om gaserna uppstår tillsammans med andra symptom måste hela sjukdomsbilden vägas in för att avgöra vilken behandling som krävs.

Försök att tömma tarmen regelbundet, då följer gaserna med ut. Motion är också bra. Var uppmärksam på om någon speciell mat kan ligga bakom – ofta kan det hjälpa att undvika fibrer (bland annat grova grönsaker som bönor, kål och lök). Mjölkprodukter kan också orsaka gaser och uppblåsthet, ibland blir det bättre med laktosfria alternativ. Även fruktos och sötningsmedlet sorbitol kan ligga bakom besvären.

Svälj mindre luft genom att undvika:

  • kolsyra
  • tuggummi
  • rökning
  • stress.

Tänk på att äta långsamt och tugga ordentligt så sväljer du inte lika mycket luft. Ät gärna flera mål om dagen i lite mindre portioner. Du kan även prova receptfria produkter på apotek som kan minska problem med en gasig mage.

Om besvären begränsar dig i vardagen, trots kostförändringar, bör du kontakta vården. Det gäller även om du har haft gaser och förändrad avföring i mer än två veckor – särskilt om du är över 50 år och inte har haft problem tidigare. Vid ofrivillig viktnedgång samt minskad aptit bör du också vända dig till vården.

Får du akuta magsmärtor bör du uppsöka en akutmottagning.

Du kan vända dig till oss på KRY för att få hjälp med gaser i magen. En sjuksköterska eller en läkare gör en individuell bedömning baserat på dina symptom och det som framkommer under vårdmötet. Du kan därefter bli ordinerad behandling alternativt remitterad till vidare vård. Vid besvär och smärta i magen krävs ofta en fysisk undersökning.

Tänk på att om det är ditt barn som har besvär så behöver barnet närvara under vårdmötet.

Senast uppdaterad:
22 september 2019
Granskare:
Kristina Bergstrand, specialist i allmänmedicin