Ladda ned Ladda ned

Foglossning

Vissa gravida kvinnor får foglossning – bäckensmärta. Det gör ont – men är inte farligt – och är kroppens sätt att förbereda sig för förlossning. På KRY kan du få svar på dina frågor om foglossning.

Foglossning kan komma smygande eller plötsligt. När du har foglossning kan du känna en molande eller ilande smärta:

  • i blygdbenet
  • i bäckenet
  • i höfterna
  • i ljumskarna
  • i nedre delen av ryggen
  • i skinkorna
  • på baksidan av låren.

Foglossning kan komma när som helst under graviditet, men börjar ofta i mitten av den. Det kan bli svårt att gå, sitta och stå. Så kallad ankgång är vanligt vid svåra besvär med foglossning. Smärtan är ofta lindring på morgonen för att bli värre under dagen.

Smärtan försvinner hos de flesta gradvis efter förlossningen. Men en del kan fortfarande ha ont i några år efteråt.

När du är gravid utsöndrar kroppen ett hormon som heter relaxin. Det gör att kroppens leder, främst i bäckenet, blir mer rörliga för att förlossningen ska gå lättare. Men det kan även innebära att bäckenet blir instabilt och att musklerna får arbeta mer för att stödja det. Foglossning är alltså en slags muskelsmärta.

Det finns ökad risk för foglossning vid tidigare besvär med ryggen eller tidigare skada mot bäckenet, flera graviditeter och fysiskt tungt arbete.

Det är lättare sagt än gjort. Men försök att röra dig, även om det gör ont. Det behöver inte vara mycket. Fysisk aktivitet gör att musklerna behåller sin styrka och att blodcirkulationen ökar, vilket kan lindra smärta. Försök att hålla ryggen rak. Be gärna en sjukgymnast/fysioterapeut om råd för hur du kan bygga upp muskler och lindra smärtan.

Det finns hjälp vid foglossning. Både bäckenbälten och så kallade tens-apparater kan lindra värk. Fråga din barnmorska vad som finns tillgängligt.

Ta kontakt med mödravårdscentralen om du är gravid och har ont i ryggen eller bäckenet.

Senast uppdaterad:
28 april 2019
Granskare:
Kristina Bergstrand, leg. läkare, specialist i allmänmedicin